باللغات العربية والفرنسية والإنكليزية النص الكامل لمذكرة لبنان الحياد الناشط التي أعلنها اليوم البطريرك الراعي/ Arabic-English & French Text Of The Memorandum on ‘Lebanon and Active Neutrality’ That Was announced Today By Maronite Patriarch Cardinal Beshara Rahi

457

باللغات العربية والفرنسية والإنكليزية النص الكامل لمذكرة “لبنان الحياد الناشط” التي أعلنها اليوم البطريرك الراعي

Arabic-English & French Text Of The Memorandum on “Lebanon and Active Neutrality” That Was announced Today By Maronite Patriarch Cardinal Beshara Rahi 

النص الكامل لمذكرة “لبنان الحياد الناشط” التي أعلنها اليوم البطريرك الراعي
وكالة الأنباء الوطنية/17 آب/2020
عقد البطريرك الماروني الكاردينال مار بشاره بطرس الراعي مؤتمرا صحافيا في المقر البطريركي الصيفي في الديمان اعلن فيه”مذكرة لبنان والحياد الناشط” التي تمت ترجمتها الى الانكليزية والفرنسية، في حضور المطرانين جوزيف نفاع ومنير خيرالله والقيم البطريركي الاب طوني الآغا وأمين سر البطريرك الاب شربل عبيد والاب هادي ضو وأمين الاعلام في الصرح المحامي وليد غياض وعدد من الاعلاميين.

استهل البطريرك الراعي المؤتمر بالصلاة على نية شهداء انفجار مرفأ بيروت والشهداء الثلاثة الذين يشيعون اليوم في قرطبا، وقال: “لقد وضعنا هذه الوثيقة لتوضيح مضمون الحياد الذي لاقى ردود فعل اغلبها ايجابي، رغم بعض الاسئلة والاستفسارات عن مضمونها والمذكرة بسيطة وسهلة تشرح معنى الحياد الناشط والايجابي”، وفيها:

“في عظة الخامس من تموز 2020 وجهت نداء إلى منظمة الأمم المتحدة، مطالبا إياها “العمل على إعادة تثبيت استقلال لبنان ووحدته، وتطبيق القرارات الدولية، وإعلان حياده. فحياد لبنان هو ضمان وحدته وتموضعه التاريخي، وبخاصة في هذه المرحلة المليئة بالتغييرات الجغرافية والدستورية. حياد لبنان هو قوته وضمانة استقراره. فلبنان الحيادي هو القادر على المساهمة في استقرار المنطقة أيضا والدفاع عن حقوق الشعوب العربية وقضية السلام، وعلى لعب دور في نسج العلاقات السليمة والآمنة بين بلدان الشرق الأوسط وأوروبا بحكم موقعه على شاطئ المتوسط”.

حظي طرحنا الحياد تأييدا واسعا متعدد الطوائف والأحزاب، وكان كم كبير من المقالات المؤيدة، وإن صدر بعض التحفظات والتساؤلات. لذا، رأيت من الواجب إصدار هذه المذكرة “لبنان والحياد الناشط”. فأتناول فيها خمس نقاط: موجبات هذا الطرح، مفهوم الحياد، أهميته كمصدر لاستقلال لبنان واستقراره، استفادة لبنان واقتصاده منه، والخاتمة.

1 – الموجبات
ربما حياد لبنان، كنظام دستوريٍ، لم يكن حاضرا في ذهن مؤسسي دولة لبنان الكبير، لكنه كان حاضرا كسياسة دفاعية وخارجية يتبعها هذا الكيان الصغير والجديد ليثبت وجوده ويحافظ على استقلاله واستقراره ووحدته وهويته. أثناء وضع الدستور اللبناني سنة 1926 طلب المفوض السامي الفرنسي هنري دو جوفنال من حكومته أن ترسل له نسخة من دستور سويسرا إذ وجده مناسبا للتركيبة اللبنانية. تأكدت هذه النزعة سنة 1943 حين أعلنت حكومة الاستقلال أن لبنان يلتزم “الحياد بين الشرق والغرب”، وشدد عليه سنة 1945 لدى وضع ميثاق جامعة الدول العربية الذي جعل قرارات الجامعة غير ملزمة حتى لو اتخذت بالإجماع. وأكدت الأعمال الإعدادية لهذا الميثاق والمداخلات أن “لبنان دولة مساندة، وليس دولة مواجهة”. فيكون هكذا عنصر تضامن بين العرب، وليس عامل تفكيك وتغذية للنزاعات العربية، وخروجا عن التضامن العربي لصالح استراتيجيات تخدم أنظمة غريبة، ولا تخدم المصالح العربية المشتركة.

كانت فكرة الحياد تعود بتعابير مختلفة في خطب رؤساء الجمهورية وفي البيانات الوزارية وفي كل بيان وطني يصدر عن هيئة حوار وصولا إلى 12 حزيران 2012 مع “إعلان بعبدا” الذي تمت الموافقة عليه بالإجماع وقد تضمن بوضوح عبارة “تحييد لبنان”. أرسل هذا “الإعلان” إلى الأمم المتحدة، وتم توزيعه كوثيقة رسمية من وثائق مجلس الأمن والجمعية العامة (راجع الوثيقتين: A/66/849 و S/2012/477 ). وصدر عن مجلس الأمن بيان بتاريخ 19/3/2015 يدعو الأطراف اللبنانية التقيد بما ينص عليه هذا “الإعلان”.
بفضل هذه السياسة الحكيمة تمكن لبنان من المحافظة على وحدة أراضيه رغم مشاريع الوحدة العربية، ورغم جميع الحروب العربية/الإسرائيلية. فجميع البلدان المتاخمة لإسرائيل (سوريا، الأردن ومصر) خسرت أجزاء من أراضيها باستثناء لبنان. وإذا بتحييد لبنان النسبي عن صراعات المنطقة ما بين 1943 و 1975 أدى إلى الازدهار والبحبوحة، وزيادة النمو، وارتفاع نسبة دخل الفرد، وتراجع البطالة حتى دعي لبنان “سويسرا الشرق”.

تعكرت تلك الحقبة سنة 1958 حين حاول الرئيس المصري جمال عبد الناصر ضم لبنان إلى الوحدة المصرية/السورية العابرة. لكن سرعان ما تجاوز اللبنانيون تلك المحنة وتصالحوا وأكملوا درب بناء الدولة. إنتكس التوازن اللبناني مع دخول العامل الفلسطيني إلى المعادلة الداخلية وانطلاق العمل المسلح الفلسطيني في لبنان وانحياز فئة من اللبنانيين إليه، الأمر الذي أدى لاحقا إلى نشوب الحرب سنة 1975.
تجاه الانقسام المسيحي/الإسلامي الذي عطل الحكم، أذعنت الدولة اللبنانية وقبلت التنازل عن سيادتها، ووقعت سنة 1969 “اتفاق القاهرة” الذي سمح للمنظمات الفلسطينية القيام بأعمال عسكرية ضد إسرائيل انطلاقا من الجنوب اللبناني.

وكرت سبحة انحياز الدولة وفئات لبنانية إلى النزاعات العقائدية والسياسية والعسكرية والمذهبية في الشرق الأوسط. احتلت إسرائيل جنوب لبنان (1978/2000) وسيطرت المنظمات الفلسطينية على الجزء الباقي وصولا إلى وسط بيروت (1969/1982)، ثم دخلت القوات السورية لبنان (1976/2005) ونشأ حزب الله حاملا مشروع الجمهورية الإسلامية الإيرانية بأوجهه الديني والعسكري والثقافي (1981/…).

وقعت جميع هذه الأحداث بسبب خروج لبنان عن سياسة الحياد المتعارف عليها من دون نص دستوري. هكذا فقدت الدولة سلطتها الداخلية، والكيان سيادته الحدودية، والوطن دوره السياسي والصيغة توازنها، والمجتمع خصوصيته الحضارية. ونتجت عن هذا الاختلال صراعات جانبية داخلية لا تقل ضراوة عن الحروب الأساسية. وها لبنان يترنح حاليا بين الوحدة والانقسام.

هكذا، كشفت تجربة المئة سنة (1920/2020) من حياة دولة لبنان الكبير أنه يتعذر على لبنان أن يكون وطن الرسالة من دون اعتماد نظام الحياد. فالانحياز إلى صراعات دول الشرق الأوسط وشعوبه عاب صيغة الشراكة بين المسيحيين والمسلمين بأوجهها الروحية والوطنية والإنسانية. فأصبح لبنان في حالة تفكك، وفشلت جميع الحلول والتسويات، وما عاد ينقذ وحدته واستقلاله واستقراره سوى الحياد. ذلك أن الخلافات بكثافتها وعمقها تهدد الكيان لا الدولة فقط.

إعلان حياد لبنان هو فعل تأسيسي مثل إعلان دولة “لبنان الكبير” سنة 1920 وإعلان استقلال لبنان سنة 1943. الفعل الأول منع ذوبان اللبنانيين في الوحدة العربية الإسلامية ومنحهم نظامهم الديمقراطي البرلماني والعيش المشترك. الفعل الثاني أعطى السيادة للدولة الناشئة وثبت دورها المستقل في منظومة الأمم. والفعل الثالث، الذي نعمل على تحقيقه، يمنع تقسيم لبنان ويحميه من الحروب ويحافظ على خصوصيته. فالحياد هو “عقد الاستقرار” بعد عقدي الوجود والسيادة.

2 – مفهوم الحياد الناشط
لبنان بحياده الناشط ذو ثلاثة أبعاد مترابطة ومتكاملة وغير قابلة للتجزئة.
البعد الأول هو عدم دخول لبنان قطعيا في أحلاف ومحاور وصراعات سياسية وحروب إقليميا ودوليا، وامتناع أي دولة إقليمية أو دولية عن التدخل في شؤونه أو الهيمنة عليه أو اجتياحه أو احتلاله أو استخدام أراضيه لأغراض عسكرية، بموجب اتفاقية مؤتمر لاهاي الثاني (18 تشرين الأول 1907) وسائر الاتفاقات الإقليمية والدولية اللاحقة.
يحق للبنان أن يبقى عضوا فاعلا في جامعة الدول العربية ومنظمة الأمم المتحدة، فيساهم في إغناء فكرة تضامن الشعوب وعملها من أجل السلام ونهضة الشعوب.

البعد الثاني هو تعاطف لبنان مع قضايا حقوق الإنسان وحرية الشعوب، ولا سيما العربية منها التي تجمع عليها دولها والأمم المتحدة؛ وبذلك يواصل لبنان الدفاع عن حق الشعب الفلسطيني والعمل على إيجاد حل للاجئين الفلسطينيين لاسيما أولئك الموجودين على أراضيه. إن لبنان المحايد يستطيع القيام بدوره “ورسالته” في محيطه العربي، التي يتبسط فيها الإرشاد الرسولي للقديس البابا يوحنا بولس الثاني “رجاء جديد للبنان” (الفقرتان 92-93) التي وإتخاد مبادرات للمصالحة والتقارب بين مختلف الدول العربية والإقليمية وحل النزاعات. إن ميزة لبنان التعددية الدينية والثقافية والحضارية تجعله حكما أرض التلاقي والحوار بين الديانات والحضارات والثقافات، عملا بقرار منظمة الأمم المتحدة في دورة أيلول 2019، الذي أعلن لبنان “أكاديمية الإنسان لحوار الديانات والحضارات”. ولبنان بموقعه على ضفة المتوسط هو جسر تواصل ثقافي واقتصادي وحضاري بين الشرق والغرب.

البعد الثالث هو تعزيز الدولة اللبنانية لتكون دولة قوية عسكريا بجيشها وبمؤسساتها وقانونها وعدالتها وبوحدتها الداخلية وإبداعاتها، لكي تضمن أمنها الداخلي من جهة، وتدافع عن نفسها بوجه أي اعتداء بري أو بحري أو جوي يأتيها من إسرائيل أو من سواها من جهة أخرى. ويستلزم لبنان الحيادي أن يصار إلى معالجة الملفات الحدودية مع إسرائيل على أساس خط الهدنة، وترسيم الحدود مع سوريا أيضا.

3 – نظام الحياد مصدر استقلال لبنان واستقراره
الحياد يؤمن الخروج من حالة النزاعات والحروب والأحداث الداخلية المتتالية التي تلت قيام دولة لبنان الكبير: 1958، 1969، 1973، 1975.
بالرجوع إلى الأسباب التاريخية للنزاعات، نجد ثلاثة أنواع أساسية:
أ – نزاعات داخلية بين المكونات الدينية والجماعات المذهبية المتعددة الولاءات على خلفية قومية وعقائدية ورغبة بتعديل سلطة الحكم في البلاد وخدمة مصالح دول أخرى.
ب – نزاعات سياسية وجغرافية وقومية في بلدان مجاورة كانت لها تداعيات عندنا.
ج – عدم صفاء علاقة سوريا بلبنان لجهة أرضه أو السلطة أو حدوده الدولية. فغالبا ما كانت نزاعات.
د – ارتداد نشوء دولة إسرائيل على لبنان لاسيما على أمنه القومي، الحدودي والداخلي، والتسبب بمجيء اللاجئين الفلسطينيين إليه.
عولجت هذه النزاعات بحلول سطحية ومؤقتة إلى أن تعدل الدستور بعد اتفاق الطائف 1989 بانتقال السلطة التنفيذية من رئاسة الجمهورية إلى مجلس الوزراء مجتمعا وباعتماد المناصفة العددية في المجلس النيابي. أوقفت جميع هذه التسويات السياسية والدستورية الحرب لكنها لم توقف الصراع، لا بل تفاقم بعد كل تسوية، إذ تضمنت التسويات في طياتها بذور نزاعات مستقبلية. فأصبح لبنان وطنا تتنازع مكوناته على أدوارها في حكمه، وساحة “لحروب الآخرين” على أرضه.

فإذا لم تعالج أسباب هذه النزاعات في العمق، ستتواصل النزاعات والحروب، ونصل إلى إحدى الحالات الثلاث: إما أن تتسلط طائفة على الآخرين بقوة السلاح وتضع يدها على الدولة وتهدد جيرانها والتوازن الإقليمي، وإما أن يبقى لبنان دولة فاشلة مشرعة وفاقدة الوزن والاستقرار، وإما أن يقرر الآخرون إعادة النظر بالكيان اللبناني في إطار تغييرات الشرق الأوسط خلافا لإرادتنا بالوحدة والعيش معا. فطرحنا نظام الحياد لتفادي هذه الحالات، ولتثبيت السيادة والاستقرار.

4 – استفادة لبنان واقتصاده من نظام الحياد

أ – يستفيد لبنان من نظام الحياد في أمرين أساسيين:
1 – الحياد ينقذ وحدة لبنان أرضا وشعبا ويحيي الشراكة الوطنية المسيحية ــــ الإسلامية المتصدعة في كثير من الأمكنة. مع حياد لبنان تستعيد طوائفه الـثماني عشرة أمنها واستقرارها، وتثق ببعضها البعض بعيدا عن الصراعات، وتساهم في استقرار المنطقة والسلام في العالم.
2 – الحياد يجعل مشاركة جميع المكونات اللبنانية أكثر ليونة وإيجابية، إذ يعطل الانحياز والجنوح في ممارسة الصلاحيات والسلطة أيا تكن هوية المسؤول السياسية والطائفية.
ب – ويستفيد اقتصاد لبنان في أكثر من قطاع:
الحياد يعزز الاقتصاد بفضل الاستقرار والأمن ومقدرات اللبنانيين على مستوى الثقافة والخبرة وروح الإبداع. نذكر هنا سبعة قطاعات خاصة بلبنان تعزز اقتصاده، هي:
1 -القدرات المصرفية والمالية والخبرة الطويلة في هذا المجال تجعل من لبنان خزنة الشرق الأوسط. ذلك أن الاستقرار والأمن يولدان الثقة.
2 – المستوى الطبي والاستشفائي العالي والمعدات الطبية هي ذات نوعية. لبنان أقرب للشرق الأوسط من أوروبا والولايات المتحدة الأميركية واللغة العربية عنصرٌ أساسي. لذا يشكل لبنان مركزا طبيا للشرق الأوسط وله سلسلة فنادق تسهل لأهل المرضى مرافقتهم.
3 – لبنان مركز سياحي للشرق الأوسط وللعالم، إذا تأمن فيه الاستقرار والأمن. فما يحتوي لبنان من ميزات سياحية يجعل منه مركزا جذابا. هذا بالإضافة إلى الفنادق والمنتجعات البحرية والجبلية والمطاعم.
4 – لبنان مركز تعليم وتربية للشرق الأوسط بفضل مستواه العالي التقليدي، وبخاصة على المستوى الجامعي. الأهالي العرب يفضلون لبنان على أوروبا والولايات المتحدة الأميركية. وبهذه الصفة يساهم لبنان في بث روح التفاهم والسلام.
5 – لبنان باستقراره وأمنه يجتذب المنتشرين للعودة والاستثمار في مشاريع متنوعة. وبذلك يوفرون فرص عمل، ونمو، ونوعية حياة سادت لبنان بين الخمسينات وبدايات السبعينات الماضية.
6 – يستفيد لبنان من الحياد بفضل انتمائه إلى العالم العربي، وموقعه على ضفة المتوسط ودوره وحضارته التاريخيين.

بفضل كل ذلك يتحول لبنان محور الاتحاد المتوسطي والمكان الذي تتقاطع فيه مصالح جميع الأطراف. فالشراكة الأوروبية والاتحاد المتوسطي مشروعان حيويان للبنان. إن فكرة الاتحاد المتوسطي تقع في قلب رؤية مستقبلية، ويحمل هذا “الاتحاد” قدرة فعلية على خلق منظومة قيم جديدة وقوة سياسية واقتصادية وثقافية وملاحية في هذه المنطقة الاستراتيجية من العالم. كما يجعل أوروبا أكثر ارتباطا بالعالم العربي وأكثر حرصا على مصالحه وبالتالي أقل اندفاعا في الدفاع عن إسرائيل.

5 – ما نحتاج إليه
استنادا إلى كل ذلك ندعو الأسرة العربية والدولية أن تتفهم الأسباب الموجبة التاريخية والأمنية والسياسية والاقتصادية والثقافية والحضارية التي تدفع غالبية اللبنانيين إلى اعتماد “الحياد الناشط”، وأن تقر منظمة الأمم المتحدة في حينه نظام الحياد بأبعاده الثلاثة:
الأول، إن لبنان نشأ وسار على خط الحياد وعدم الانحياز منذ تأسيسه حتى سنة 1969 مع “اتفاق القاهرة” الذي سمح للاجئين الفلسطينيين بامتلاك السلاح الثقيل ومحاربة إسرائيل من الأراضي اللبنانية، وما تبع ذلك من ظهور قوى عسكرية لبنانية وغير لبنانية خارجة عن الدولة.
الثاني، إن لبنان بحكم نظامه الديمقراطي والليبرالي، وميزة تعدديته الدينية والثقافية المنظمة في الدستور والميثاق الوطني، وبحكم موقعه على ضفة البحر المتوسط بين الشرق وأوروبا، هو صاحب دور في تعزيز السلام والاستقرار في المنطقة والدفاع عن حقوق الشعوب، ووساطة التقارب والمصالحة بين الدول العربية، وتقديم مساحة لحوار الأديان والثقافات والحضارات.

الثالث، إن لبنان القائم على التعددية والتوازن بين مكوناته يحتاج ليستمر أن تجد منظمة الأمم المتحدة مع الدول المعنية حلا لوجود نحو نصف مليون لاجئ فلسطيني ونحو مليون ونصف المليون نازح سوري على أراضيه”.

Full Text Of The Memorandum on ‘Lebanon and Active Neutrality’ That Was announced Today
NNA /August 17/2020
Maronite Patriarch Cardinal Beshara Rahi announced a memorandum on “Lebanon and Active Neutrality, in a press conference held Monday in Dimane.

The memorandum read the following:
“In a sermon delivered on July 5, 2020, I appealed to the United Nations to reaffirm the independence of Lebanon, implement all relevant UN resolutions, and recognize the country’s neutrality. Lebanon’s neutrality is indeed the guarantee of the country’s unity and its historical role, especially in this period characterized by geopolitical and constitutional transformations. Lebanon’s strength and stability will be safeguarded by its neutrality. It is, therefore, a neutral Lebanon that would be able to contribute to the stability and prosperity of the region, defend the rights of the Arab peoples, and forge just and equitable relations between the Middle East and Europe, due to Lebanon’s privileged position on the Mediterranean shores.

Our appeal for neutrality has been met with wide approval from various confessional groups, political parties, and the country’s intelligentsia who have expressed reasoned opinions in various news outlets and media publications; though some have had reservations and questions concerning the concept of neutrality. This is the reason I deemed it necessary to put in print this Memorandum on “Lebanon and Active Neutrality.” I broach the subject in five points: The Proposal’s Rationale; the Concept of Neutrality; its Importance as a Necessary Platform for the Independence and Stability of Lebanon; the Interests of Lebanon and its Economy of Neutrality; and a Conclusion.

1. Proposal’s Rationale
Lebanon’s neutrality, as a constitutional form of government, may not have been on the minds of the founders of the State of Greater Lebanon. However, it certainly proved to be the driving force behind Lebanon’s foreign relations and defense policy that this small and emergent nation adopted to assert its right to self-determination and to preserve its independence, unity and identity. During the drafting of the Lebanese Constitution, Henri De Jouvenel, the French High Commissioner, asked his government to send him a copy of the Swiss Constitution, believing that it can be used as a blueprint for the constitution of Lebanese society.

This political constitutional framework was confirmed in 1943 when the government, which secured independence, declared that Lebanon was committed to “neutrality between East and West.” This concept of neutrality was enshrined in 1945 when the Charter of the League of Arab Countries was drafted, which stipulated that the decisions of the League would not be binding, even those taken unanimously. The preparatory work as well as the many interventions preceding the final text of the League’s Charter insisted on the fact that “Lebanon is a State of support, not of confrontation.” This aimed to make Lebanon a catalyst for solidarity among the Arab nations, not a cause for divisions and inter Arab conflicts. It must be noted that Lebanon has always advocated against defection from Arab solidarity for the sake of strategies that would serve foreign regimes at the expense of common Arab interest.

The idea of neutrality has been a recurrent theme in the speeches of the presidents of the Republic and in the statements of succeeding governments (Cabinet of Ministers), as well as in the documents that came out of the conferences of national dialogue, including “the Declaration of Baabda” of June 11, 2012, approved unanimously and which included the expression “to ensure the neutrality (distancing) of Lebanon.” This statement was communicated to the United Nations, and was distributed as an official document of the Security Council and the General Assembly (see both documents: A/66/849 and S/2012/477). Likewise, the Security Council communiqué, dated 03/19/2015, called on all Lebanese parties to abide by the letter and spirit of this Declaration.

Due to this policy of wisdom and prudence, Lebanon has managed to preserve the unity of its territory, despite the numerous attempts and calls for Arab unification proposals and the countless Israeli-Arab wars. Indeed, all of Israel’s neighboring countries (Syria, Jordan, and Egypt) have lost parts of their territory, except the State of Lebanon. In addition, Lebanon’s relative distancing from regional conflicts—between 1943 and 1975—created prosperity, wealth, growth, and rising individual income, as well as declining unemployment, which has earned Lebanon the title of “Switzerland of the East”.

This period was disrupted in 1958, when Egyptian President Gamal Abdel Nasser tried to include Lebanon in the short-lived project of Syro-Egyptian unity. The Lebanese, however, quickly survived this crisis, reconciled, and continued on the path of nation building. The balance of power in Lebanon was turned upside down with the ascendency of the Palestine Liberation organization as a military power in its armed struggle against Israel. This destabilizing factor divided the Lebanese into two camps: those who supported the PLO and those who opposed it. A situation that led to the outbreak of the civil war in 1975.

Under pressure from internal divisions and external interference, the Lebanese government made crucial concessions and signed the Cairo Accord in 1969, compromising its sovereignty. The Cairo Accord authorized Palestinian groups to carry out military operations against Israel from Lebanese territory, especially in the southern region of the country.

These events caused the Lebanese government and various ideological and political groups to be drawn into regional conflicts, which were mostly aligned along political, religious, ideological, and military considerations. As a consequence, Israel occupied Lebanon (1978-2000); Palestinian organizations controlled most of southern territory, reaching as far as central Beirut (1969-2005); Syrian army entered Lebanon (1976-2005); and continuing the same trend of outside interference and dominance, Hezbollah was established and molded religiously, ideologically, and militarily to be the instrument that spreads the ideas of the revolution of the Islamic Republic of Iran (1981-…).

All these events took place because of the country’s deviation from the policy of neutrality, which was tacitly recognized but without a supporting constitutional text. Thus, the State began gradually to lose its central authority, the country its territorial sovereignty, the nation its political role, the national pact its equilibrium, and society its specific cultural identity. This imbalance has also produced secondary internal conflicts, but as violent as the main conflicts that brought into existence in the first place. And behold, Lebanon today is teetering between unity and division.

The experience of one hundred years (1920-2020) of the life of the State of Greater Lebanon has shown that it is difficult for Lebanon to be the country-message without adopting the politics of neutrality. Alignment with the conflicts of the Middle East and its peoples has affected the principle of partnership between Christians and Muslims, in its spiritual, national, and human aspects. Lebanon has thus entered a state of disintegration, and the various attempts at a solution and compromise have failed. This is why nothing would save its unity, its independence, and its stability except neutrality, knowing that these various and deep seated conflicts threaten not only the State but the very being of the nation.

The declaration of the neutrality of Lebanon is a founding act, like the declaration of the State of Greater Lebanon in 1920, and the declaration of independence in 1943. The creation of Greater Lebanon as an independent State prevented the Lebanese from being absorbed by various attempts at Arab – Islamic unity and gave them a democratic system of governance which allowed them to peacefully coexist together. The independence of Lebanon legitimized its existence as a sovereign nation with a central authority to protect its citizens from internal and external threats. Political neutrality, which is yet to be achieved, prevents the division of Lebanon, protects it from wars and retains its specificity. Neutrality is thus the “pact of stability”, after the two pacts of existence and sovereignty.

2. The Concept of Active Neutrality

Lebanon, with its active neutrality, enjoys three interconnected, complementary and indivisible dimensions.

The first dimension is the definitive refusal of Lebanon to join coalitions, axes, political conflicts and wars regionally and internationally; as well as the abstention of any state, of the region or elsewhere, from interfering in its affairs, or dominating it, or invading it, or occupying it, or using its territory for military purposes, according to the second The Hague Convention (October 18, 1907) as well as the other regional and international conventions which followed it.

It is Lebanon’s prerogative to remain an active member of the League of Arab Nations and the United Nations. Lebanon’s membership to both organizations not only contributes to the prospect of solidarity among the nations, but also strengthens the international commitment for peace and human progress.

The second dimension concerns Lebanon’s solidarity with the causes of Human Rights and freedom, especially Arab causes which gained unanimous support from the member nations of the Arab League and from the United Nations. Therefore, Lebanon will continue to defend the legitimate rights of the Palestinian people, and work for a just and equitable solution for the Palestinian refugees, especially those who live in its territory. Neutral Lebanon could thus play its role and assume “its mission” in its Arab context, which the Apostolic Exhortation of Saint Pope John Paul II, “A New Hope for Lebanon”, presents in detail (paragraphs 92-93), as well as take initiatives for reconciliation and rapprochement between various Arab Countries and regional powers, and resolve conflicts. Religious and cultural pluralism, which encapsulate the true nature of Lebanon society, makes Lebanon a land of encounter and dialogue between religions, cultures and civilizations in accordance with the United Nations’ decision of September 2019, establishing in Lebanon “the Academy for Human Encounters and Dialogue”. Given the ideal location of Lebanon on the shores of the Mediterranean Sea, Lebanon is also a bridge linking the cultures, economies and civilizations of East and West.

The third dimension consists in strengthening the Lebanese State through its various institutions: military, judicial, legislative, and executive. A strong Lebanese State will promote unity, peace, and justice for all its citizens and will ensure opportunities for creativity, entrepreneurship, and social and economic prosperity. Furthermore, a strong State endowed with these qualities will certainly be capable of safeguarding internal peace and defending the nation from external threats. A strong and neutral Lebanon also needs a just and swift resolutions to the issues of border demarcation with Israel, in accordance with the Armistice Agreement (1949), as well as acceptance of Lebanon’s border as recognized internationally by the State of Syria.

3. Neutrality as a Source of Independence and Stability for Lebanon

Neutrality ensures Lebanon’s withdrawal from prospects of regional and international conflicts and wars. Moreover, neutrality will provide Lebanon with the necessary political and military means to prevent the reoccurrence of internal struggles and turmoil (1958, 1969, 1973, 1975) that have rocked the nation since the declaration of the State of Greater Lebanon. A cursory reading of the historical causes of conflicts enables to identity four main categories:

A. Internal conflicts between religious groups and confessional communities that have different allegiances justified on the basis of nationalistic and ideological trends aiming to change the government regime in the country, or to serve the interests of other countries.

B. Geo-political conflicts in neighboring countries which have spilled over into Lebanon.

C. The lack of Political clarity in Syria’s relationship with Lebanon regarding its territory or authority or its international borders, which have often caused conflicts between the two countries.

D. The political, military, economic, social and border implications of the creation of the State of Israel on Lebanon and the arrival of thousands of displaced Palestinian refugees to reside in its territory.

It is a fact of history that these conflicts and their causes received superficial and temporary solutions, until the moment when the Constitution was amended after the Taef Agreement of 1989, with the transfer of executive power from the Presidency of the Republic to the Cabinet of Ministers, and the adoption of parity in parliament. All these political and constitutional compromises succeeded in stopping the war, but not the conflict, which escalated after each compromise; a situation which included within it the seeds of future conflicts. Lebanon has thus become a country where religious and communitarian groups contend for more power. This power grab by these various religious and political groups has made outside interference in Lebanon’s internal affairs a necessary factor for the very survival of these groups. As a consequence, Lebanon has become a terrain for “proxy wars” for others.

If these causes are not dealt with adequately, conflicts and wars will continue, and consequently one of these three scenarios might obtain: either one confessional community dominates the others by force through armed warfare, exercising hegemony over the Sate and threatening its neighbors and regional balance; or Lebanon remains a failed State, exposed without weight or stability; or others may decide the fate of Lebanon by redefining its territorial integrity and national sovereignty in the context of the radical changes that continue to shape the present and future of the entire region. This is why our call for Neutrality is to avoid any or all of these scenarios and to strengthen and consolidate sovereignty and stability.

4. The Benefits of Neutrality for Lebanon and its Economy

a) Lebanon will benefit from the status of neutrality in two main points:

1. Neutrality safeguards the unity of Lebanon, in terms of its territorial integrity and the preservation of its population, and revives the national Islamic-Christian partnership, which was weakened in many instances. Lebanon’s neutrality ensures that its eighteen confessional communities regain their security and stability, as well as their mutual trust far from conflicts. It is only on the basis of this political platform of neutrality and peaceful coexistence among various social and religious groups that Lebanon would be able to positively contribute to the stability of the region and peace in the world.

2. Neutrality makes all components of Lebanese society become more flexible and positive, because it excludes alignment and biased approach in the exercise of prerogatives and authority among those in power regardless of their political or confessional affiliation.

b) Many sectors of the economy will benefit from Lebanon’s neutrality.

Neutrality will strengthen the economy due to stability, security and the ingenuity of the Lebanese people who tend to prosper in times of peace and opportunity. We mention here seven sectors specific to Lebanon, which could strengthen its economy:

1. The long history of Lebanon as a banking and financial hub in the Middle East and its internationally renowned experts in this field surely puts Lebanon at an advantage over other countries in the region. This is simply because stability and security build trust.

2. The health sector and the high standard of hospitals and advancement in technology: Lebanon is closer to Middle Eastern countries than Europe and the United States, Lebanon’s official language is Arabic, educated Lebanese are fluent in several Western languages, and Lebanon hospitality business make the country suitable to a major medical center not for the Middle East, but also for the world.

3. Lebanon is a tourism destination for the Middle East and for the world. When stability and security are in place, as history demonstrates, Lebanon can regain its status as a major world destination for tourists. Lebanon’s first class hotels, resorts, restaurants, and hospitality industry make the country an attractive tourism destination.

4. Throughout its history, Lebanon has been a leading center for education for the entire Middle East due to its high standards of learning, research and publications, which led many Arab families to prefer Lebanon over Europe and the United States. Through this, Lebanon contributes to the promotion of the spirit of concord and peace.

5. Lebanon’s stability and security attracts expatriates to return to invest in various projects. They will contribute to the creation of jobs, growth, and a quality of life that Lebanon experienced between the fifties and the beginning of the seventies of the last century.

6. Lebanon benefits from neutrality thanks to its membership in the Arab world, and its location on the shores of the Mediterranean, and its historical role and civilization.

7. Due to its unique history, cultural and political characteristics, Lebanon will become the axis of the Mediterranean Union, and become the place where the interests of all parties intersect. The European Partnership and the Mediterranean Union are two vital projects for Lebanon. The idea of the Mediterranean Union is at the heart of a vision for the future; and this “Union” carries the capacity to create a new system of values as well as political, economic, cultural, and maritime force in this strategic region of the world. Moreover, this would make Europe more linked to the Arab world, and more attentive to its interests, and therefore less quick to defend Israel.

5. What WE Need
In accordance with what has been delineated in this Memorandum, we call on both the Arab and international communities to understand the compelling historical, security, political, economic, and cultural reasons which drive most Lebanese to adopt “Active Neutrality”; and that the organization of the United Nations should decide Lebanon’s neutrality in a timely fashion. We consider neutrality in three dimensions:

First, Lebanon pursued neutrality from its founding until the “Cairo Accord”, signed in 1969, allowing Palestinian refugees to acquire heavy weapons and to fight Israel from Lebanese territory, which was followed by the emergence of armed Lebanese and non-Lebanese groups outside the control of the State.

Second, Lebanon, thanks to its democratic and liberal political system of governance, and its specific religious and cultural pluralism, organized within the framework of the Constitution and the National Pact, and thanks to its location on the shores of the Mediterranean between the East and Europe, enjoys the role of promoting peace and stability in the region. Due to Lebanon’s policy of mediation, rapprochement and reconciliation between Arab countries, and its staunch commitment to human rights continues to provide an indispensable forum for dialogue between religions, cultures and civilizations.

Thirdly, Lebanon, founded on pluralism and the balance between its diverse religious and cultural groups, needs, in order to survive, that the United Nations, along the countries concerned, find a solution for the half a million Palestinian refugees and almost one and a half million displace Syrians present on its territory.”

Le patriarche maronite annonce le mémorandum sur le Liban et la neutralité active
ANI – Lundi 17 Aout 2020
Le patriarche maronite, le cardinal Bechara Boutros Rahi, a annoncé un mémorandum sur «Le Liban et la neutralité active», lors d’une conférence de presse tenue lundi à Dimane.

Le mémorandum est le suivant :
« Dans l’homélie du 5 juillet 2020, j’ai adressé un appel à l’Organisation des Nations Unies, lui demandant « d’œuvrer pour la consolidation de l’indépendance du Liban et de son unité, l’application des résolutions onusiennes le concernant, et reconnaître sa neutralité ». La neutralité du Liban est en effet la garantie de l’unité du pays et de sa place historique, surtout en cette période pleine de changements géographiques et constitutionnels. La neutralité du Liban est sa force et la garantie de sa stabilité. C’est un Liban neutre qui serait capable de contribuer à la stabilité de la région, de défendre les droits des peuples arabes et la cause de la paix, ainsi que de jouer un rôle dans l’établissement des relations justes et sûres, entre les pays du Moyen-Orient et de l’Europe, due à sa place sur la rive méditerranéenne.

Notre appel pour la Neutralité a reçu une large approbation de diverses confessions et partis politiques, avec aussi la publication de beaucoup d’articles en faveur de l’initiative, même s’il y a eu aussi certains réserves et questionnements. C’est pourquoi j’ai considéré nécessaire de publier ce Mémorandum sur « Le Liban et la Neutralité active ». J’y aborde cinq points : les raisons d’être de cette proposition, le concept de neutralité, son importance en tant que source pour l’indépendance et la stabilité du Liban, les intérêts du Liban et de son économie de la neutralité, avec une conclusion.

1) Les raisons d’être
Il se peut que la Neutralité du Liban, comme un régime constitutionnel, n’était pas présente à l’esprit des fondateurs de l’Etat du Grand Liban. Cependant, elle était présente comme politique de défense et des relations étrangères, que cette nouvelle et petite entité politique devrait suivre afin d’affirmer son existence, et de préserver son indépendance, son unité et son identité. Lors de la rédaction de la Constitution Libanaise en 1926, le Haut-Commissaire français Henri de Jouvenel a demandé de son gouvernement de lui envoyer une copie de la Constitution Suisse, du fait qu’il l’a trouvée adéquate pour la constitution de la société libanaise.

Cette tendance a été confirmée en 1943, quand le gouvernement de l’indépendance a déclaré que le Liban s’engageait pour « la neutralité entre l’Orient et l’Occident », et a confirmé ceci en 1945 lors de la rédaction de la Charte de la Ligue des pays Arabes, qui a stipulé que les décisions de la Ligue ne seraient pas contraignantes, même celles prises à l’unanimité. Les travaux préparatoires ainsi que les interventions dans le contexte du développement de cette Charte ont insisté sur le fait que « le Liban est un Etat de soutien, non de confrontation ». Ceci visait à faire du pays un facteur de solidarité entre les Arabes, non un facteur de division et de conflits inter-arabes, ou de défection par rapport à la solidarité arabe pour l’intérêt des stratégies qui serviraient des régimes étrangers et non l’intérêt arabe commun.

L’idée de Neutralité est récurrente dans les discours des Présidents de la Républiques et dans les déclarations gouvernementales, ainsi que dans les déclarations qui émanaient de l’instance de dialogue national, y compris « la Déclaration de Baabda » du 11 juin 2012, approuvé à l’unanimité et qui a comporté l’expression « assurer la distanciation du Liban ». Cette Déclaration a été communiquée aux Nations Unies, et a été distribuée comme un document officiel du Conseil de Sécurité et de l’Assemblée Générale (voir les deux documents : A/66/849 et S/2012/477). De même, le communiqué du Conseil de Sécurité, daté du 19/3/2015, a invité toutes les parties libanaises de respecter le contenu de cette Déclaration.

Grâce à une politique de sagesse, le Liban a réussi à préserver l’unité de son territoire, malgré les projets de l’unité arabe, et les multiples guerres israélo-arabes. En effet, tous les pays voisins d’Israël (la Syrie, la Jordanie, l’Egypte), hormis le Liban, ont perdu des parties de leur territoire. De plus, la distanciation relative du Liban par rapport aux conflits de la région, entre 1943 et 1975, a produit de la prospérité, de la richesse, de la croissance, de la hausse du revenu individuel, ainsi que du recul du chômage, ce qui a valu au Liban le titre de « la Suisse de l’Orient ».

Cette période fut perturbée en 1958, quand le Président Egyptien Gamal Abdel Nasser a essayé d’inclure le Liban dans le projet éphémère de l’Unité Syro-Egyptienne. Les Libanais ont toutefois rapidement dépassé cette épreuve, se sont réconciliés, et ont poursuivi le chemin de la construction de l’Etat. L’équilibre libanais a été de nouveau perturbé, avec l’entrée du facteur palestinien sur la scène interne, et le commencement de l’activité militaire des Palestiniens au Liban, avec le soutien de certains Libanais, ce qui a abouti plus tard au déclenchement de la guerre en 1975.

Face à la division entre les chrétiens et les musulmans qui a bloqué la gouvernance, l’Etat Libanais a cédé et accepté de compromettre sa souveraineté, en signant l’Accord du Caire en 1969, qui a autorisé aux organisations palestiniennes de faire des opérations militaires contre Israël à partir du Sud du Liban.

La chaine de l’alignement de l’Etat, et des groupes Libanais, avec des conflits idéologiques, politiques, militaires et confessionnels au Moyen-Orient s’est poursuivie. Israël a occupé le Liban (1978-2000), les organisations palestiniennes ont dominé sur le reste du territoire jusqu’au Centre de Beyrouth (1969-1982), puis l’armée syrienne est entrée sur son territoire (1976-2005), ainsi que le Hizbullah est né portant le projet de la République Islamique Iranienne, dans ses dimensions religieuse, militaire et culturelle (1981-…).

Tous ces événements se sont déroulés à cause de la déviation du pays par rapport à la politique de neutralité, reconnue quoique sans texte constitutionnel à l’appui. Ainsi, l’Etat a perdu son autorité interne, le pays sa souveraineté territoriale, la nation son rôle politique, la formule de gouvernement son équilibre, et la société sa spécificité civilisationnelle. Ce déséquilibre a aussi produit des conflits internes secondaires, mais aussi violents que les principaux conflits. Et voici que le Liban aujourd’hui chancelle entre l’unité et la division.

L’expérience de cent ans (1920-2020) de la vie de l’Etat du Grand Liban a démontré qu’il est difficile pour le Liban d’être « le pays-message » sans adopter le régime de la neutralité. L’alignement avec les conflits du Moyen-Orient et de ses peuples a affecté la formule de partenariat entre les chrétiens et les musulmans, dans ses aspects spirituel, national, et humain. Le Liban est ainsi devenu dans un état de désintégration, et les différentes tentatives de solution et de compromis ont échoué. C’est pourquoi plus rien ne sauverait son unité, son indépendance, et sa stabilité que la neutralité, sachant que la multiplicité et la profondeur des différents menacent non seulement l’Etat mais aussi l’être même du pays.

La déclaration de la neutralité du Liban est un acte fondateur, comme la déclaration de l’Etat du « Grand Liban » en 1920, et la déclaration de l’indépendance en 1943. Le premier acte a empêché la fusion des Libanais dans l’unité arabo-islamique et leur a octroyé leur régime démocratique parlementaire et le vivre-ensemble. Le second acte a octroyé la souveraineté à l’Etat naissant et consolidé sa place dans le cercle des nations. Le troisième acte, que nous œuvrons à réaliser, empêche la division du Liban, le protège des guerres et garde sa spécificité. La Neutralité est ainsi « le pacte de la stabilité », après les deux pactes de l’existence et de la souveraineté.

2) Le concept de la Neutralité active
Le Liban, avec sa neutralité active, jouit de trois dimensions unies, complémentaires, et indivisibles.

La première dimension est le refus définitif du Liban de rentrer dans des coalitions, des axes, des conflits politiques, et des guerres régionalement et internationalement ; ainsi que l’abstention de tout Etat, de la région ou d’ailleurs, d’interférer dans ses affaires, ou le dominer, ou l’envahir, ou l’occuper, ou utiliser son territoire pour des fins militaires, selon la Seconde Convention de La Haye (18 Octobre 1907) ainsi que les autres conventions régionales et internationales qui l’ont suivie.

Le Liban peut rester un membre actif dans la Ligue des pays Arabes et l’Organisation des Nations Unies, en y contribuant pour l’enrichissement de l’idée de la solidarité entre les peuples, et leur engagement pour la paix et le progrès humain.

La seconde dimension concerne la solidarité du Liban avec les causes des Droits de l’Homme et de la liberté des peuples, spécialement les causes arabes qui acquirent un soutien unanime de ses pays et des Nations Unies ; le Liban poursuivra donc la défense des droits du peuple palestinien, et le travail pour une solution pour les réfugiés palestiniens, tout spécialement ceux qui se trouvent sur son territoire. Le Liban neutre pourrait ainsi jouer son rôle et assumer « sa mission » dans son contexte arabe, que l’Exhortation Apostolique du Saint Pape Jean-Paul II, « Une Espérance Nouvelle pour le Liban » présente en détails (paragraphes 92-93), ainsi que prendre des initiatives pour la réconciliation et le rapprochement entre les différents pays arabes et de la région, et résoudre les conflits. Le pluralisme religieux, culturel et civilisationnel, comme spécificité du Liban, fait nécessairement de ce pays une terre de rencontre et de dialogue entre les religions, les civilisations, et les cultures, selon l’approbation de l’Organisation des Nations Unies dans sa session de Septembre 2019, de la demande présentée par le Président de la République Libanaise d’instituer « l’Académie de l’homme pour la rencontre et le dialogue ». Dans sa situation sur la rive de la Méditerranée, le Liban est aussi un pont de communication culturel, économique, et civilisationnel entre l’Orient et l’Occident.

La troisième dimension consiste à renforcer l’Etat libanais afin qu’il soit un Etat fort militairement par le biais de son armée, de ses institutions, de sa loi, de sa justice, de son unité interne, et de son créativité, capable d’assurer d’un côté sa sécurité interne, et de l’autre se protéger contre n’importe quelle agression territoriale, maritime, ou aérienne, si cela vient d’Israël ou d’autres. La neutralité du Liban requiert aussi la résolution de la délimitation des frontières avec Israël, en se basant sur l’accord d’Armistice, ainsi que la délimitation des frontières avec la Syrie.

3) Le statut de Neutralité, source d’indépendance et de stabilité pour le Liban

La neutralité assure la sortie de l’état de conflits et de guerres, ainsi que des évènements internes récurrents qui ont suivi la déclaration de l’Etat du Grand Liban : 1958, 1969, 1973, 1975.

En relisant les causes historiques des conflits, on peut identifier quatre catégories principales :

Conflits internes entre les composantes religieuses et les communautés confessionnelles ayant des allégeances diverses sur des bases nationalistes et dogmatiques, ainsi que des ambitions de changer le régime du gouvernement dans le pays, ou servir des intérêts d’autres pays.

Conflits politiques géographiques et nationalistes dans des pays voisins qui ont eu des répercussions chez nous.

Le manque de clarté dans la relation de la Syrie avec le Liban, concernant son territoire ou son autorité, ou ses frontières internationales ; qui souvent étaient des conflits.

La répercussion de la fondation de l’Etat d’Israël au Liban, notamment sur sa sécurité nationale, frontalière, et interne, ainsi que l’arrivée des réfugiés Palestiniens sur son territoire.

Ces conflits ont été traités par des solutions superficielles et temporaires, jusqu’au moment où la Constitution a été amendée après l’accord de Taëf de 1989, avec le transfert du pouvoir exécutif de la Présidence de la République au Conseil des ministres réunis, et l’adoption de la parité au Parlement. Tous ces compromis politiques et constitutionnels ont réussi d’arrêter la guerre, mais non le conflit, qui s’envenimait après chaque compromis, qui incluait en son sein les genres des conflits futurs. Le Liban est ainsi devenu un pays de conflit de pouvoir entre ses composantes, et une scène pour « la guerre des autres » sur son territoire.

Si les causes de ces conflits ne sont pas traitées en profondeur, les conflits et les guerres vont se poursuivre, et nous aboutirons à l’un de ces trois scénarios : ou bien une communauté domine les autres par la force des armes, et met la main sur l’Etat en menaçant ses voisins et l’équilibre régional, ou bien le Liban reste un Etat défaillant, exposé, sans poids ni stabilité, ou bien les autres décideront de redéfinir l’entité libanaise dans le contexte des changements au Moyen-Orient malgré notre volonté pour l’unité et le vivre-ensemble. C’est pourquoi notre appel pour la Neutralité est pour éviter ces situations, et pour consolider la souveraineté et la stabilité.

4) Les avantages de la Neutralité pour le Liban et son économie
a) Le Liban profitera du statut de neutralité en deux points principaux :

1. La Neutralité sauve l’unité du Liban, dans son territoire et son peuple, et ranime le partenariat national islamo-chrétien, fragilisé en plusieurs endroits. Avec la neutralité du Liban, ses dix-huit communautés retrouvent leur sécurité et leur stabilité, ainsi que leur confiance mutuelle loin des conflits, et contribuent à la stabilité de la région et la paix au monde.

2. La Neutralité fait que toutes les composantes de la société libanaise deviennent plus flexibles et positives, pace qu’elle exclut l’alignement et l’approche biaisée dans l’application des prérogatives et de l’autorité chez les responsables de n’importe quelle appartenance politique ou confessionnelle.

b) Et l’économie du Liban profite de la neutralité dans plusieurs secteurs :

La Neutralité renforce l’économie grâce à la stabilité, la sécurité, et les capacités des Libanais sur les plans de la culture, de l’expérience, et de l’esprit créatif. Nous mentionnons ici six secteurs propres au Liban, qui pourraient renforcer son économie

Les capacités bancaires et financières, avec la longue expérience dans ce domaine, font du Liban le coffre-fort du Moyen-Orient. C’est parce que la stabilité et la sécurité créent de la confiance.

Le secteur médical et le haut niveau des hôpitaux et de leurs équipements font du Liban un centre médical pour le Moyen-Orient. Le Liban est plus proche pour les pays du Moyen-Orient que l’Europe et les Etats-Unis, ainsi que la langue arabe est un facteur majeur. C’est. Les chaînes des hôtels facilitent aussi l’accueil des familles des patients.

Le Liban est un centre touristique pour le Moyen-Orient et pour le monde, si la stabilité et la sécurité y sont assurées. Ce que le Liban possède comme particularités touristiques fait de lui un centre d’attraction. S’ajoutent à cela les hôtels, les centres balnéaires et de la montagne, et les restaurants.

Le Liban est un centre d’instruction et d’éducation pour le Moyen-Orient grâce au haut niveau traditionnel de l’enseignement qui s’y trouve, surtout sur le plan universitaire. Les familles arabes préfèrent le Liban sur l’Europe et les Etats-Unis. Par ce biais le Liban contribue à la promotion de l’esprit de concorde et de paix.

Le Liban par sa stabilité et sa sécurité attire les expatriés pour revenir pour investir dans des projets divers. Ils contribueront à la création des opportunités de travail, à la croissance, et à une qualité de vie que le Liban a connu entre les années cinquante et le début des années soixante-dix du siècle dernier.

6. Le Liban profite de la Neutralité grâce à son appartenance au monde arabe, et sa situation sur la rive de la Méditerranée, et son rôle ainsi que sa civilisation historique.

Grâce à tout cela, le Liban se transformera en l’axe de l’Union méditerranéenne, et devient le lieu où se croisent les intérêts de tous les partis. Le Partenariat européen et l’Union Méditerranéenne constituent deux projets vitaux pour le Liban. L’idée de l’Union méditerranéenne est au cœur d’une vision d’avenir ; et cette « Union » porte la capacité de créer un nouveau système de valeurs, et une force politique, économique, culturelle, et maritime dans cette zone stratégique du monde. De plus ceci ferait de l’Europe plus liée au monde arabe, et plus attentive pour ses intérêts, et donc moins prompte à défendre Israël.

5) Ce dont nous avons besoin
Sur cette base, nous appelons les deux communautés arabes et internationales de comprendre les raisons d’être historique, sécuritaire, politique, économique, culturelle, et civilisationnelle, qui poussent la plupart des Libanais à adopter « la Neutralité active », et que l’Organisation des Nations Unies statue au temps opportun le statut de neutralité dans sa triple dimension :

Premièrement, le Liban a poursuivi la ligne de la neutralité depuis sa fondation jusqu’au 1969 avec « l’accord du Caire » qui a permis aux réfugiés palestiniens d’acquérir les armes lourdes et de combattre Israël à partir du territoire Libanais, ce qui a été suivi par l’apparition des forces militaires Libanaises et non Libanaises en dehors de l’Etat.

Deuxièmement, le Liban, grâce à son régime démocratique et libéral, et son pluralisme spécifique religieux et culturel, organisé dans le cadre de la Constitution et du Pacte national, et grâce à sa situation sur la rive de la Méditerranée entre l’Orient et l’Europe, jouit du rôle de la promotion de la paix et de la stabilité dans la région avec la défense des droits des peuples, de la médiation, le rapprochement, et la réconciliation entre les pays arabes, en plus de son privilège d’offrir un espace de dialogue des religions, des cultures, et des civilisations.

Troisièmement, le Liban, fondé sur le pluralisme et l’équilibre entre ses composantes, a besoin pour survivre que l’Organisation des Nations Unies avec les pays concernés trouvent une solution pour les un demi-million réfugiés palestiniens et les plus qu’un million et demi de déplacés syriens présents sur son territoire.