جيمس روثويل/التلغراف: من رحلات التخييم بين محمد بن سلمان ومحمد بن زايد آلنهيان إلى القطيعة، سبب الخلاف بين أقوى أصدقاء الشرق الأوسط/James Rothwell/The Telegraph: From camping trips to the cold shoulder, why the Middle East’s most powerful friends fell out

140

من رحلات التخييم بين محمد بن سلمان ومحمد بن زايد آلنهيان إلى القطيعة، سبب الخلاف بين أقوى أصدقاء الشرق الأوسط
جيمس روثويل/التلغراف/ 22 تموز 2023
(ترجمة موقع غوغل)

From camping trips to the cold shoulder, why the Middle East’s most powerful friends fell out
James Rothwell/The Telegraph/July 22/2023
Saudi Crown Prince Mohammed bin Salman has not spoken to Emirati President Mohamed bin Zayed Al Nahyan for six months
They seemed to be the best of friends when they embarked on a camping and falconry trip in the Saudi desert to discuss matters of state, only seven years ago.
But this week, an explosive US media report has exposed a bitter rift between the leaders of Saudi Arabia and the United Arab Emirates [UAE], raising concerns that their rivalry could spill over into open hostility.
Saudi Crown Prince Mohammed bin Salman has not spoken to Emirati President Mohamed bin Zayed Al Nahyan for six months, according to the Wall Street Journal, which cited multiple sources close to the pair.
The Crown Prince is also alleged to have threatened a Qatar-style blockade of the UAE during an off-the-record briefing with Saudi reporters in December, warning: “They will see what I can do.”
Saudi and Emirati officials have sought to play down the inflammatory details in the report and insist that relations between the two countries are strong.
A source close to the Saudi leadership stressed that rivalry between close allies is nothing new, citing the occasionally stormy partnership of the United States and the United Kingdom.
The relationship between the two Gulf states remains stable but may not always feel comfortable, they said.
They added that there were no disagreements between the two states on how to tackle major regional conflicts, such as Syria and Yemen, though both are pursuing their interests.
But the claims suggest that a close relationship between the two men, who are better known by their initials MBS and MBZ, has gone sour as they struggle to fill a power vacuum in the Middle East left by the Biden Administration.
“These are two highly ambitious people who want to be key players in the region and the go-to players,” a senior US official told the Wall Street Journal, which also interviewed officials from Gulf states and former US intelligence agents for its report.
“On some level, they still collaborate. Now, neither seems comfortable with the other being on the same pedestal. On balance, it’s not helpful to us for them to be at each other’s throats,” the official added.
Since the US reduced its engagement in the Middle East, Mohammed bin Salman has been trying to present himself as the next major power player in the region.
In recent months, he led the Arab world’s efforts to normalise relations with Syrian dictator Bashar al-Assad, who in May addressed an Arab League summit for the first time in a decade.
The process had actually been started several years earlier by the United Arab Emirates, which reopened its Damascus embassy back in 2018, but Riyadh appears to be taking much of the credit for the move.
The Crown Prince also sought help from China in a major thaw in relations between Saudi Arabia and Iran that will reopen their embassies and potentially forge an end to the ongoing war in Yemen, where Riyadh and Tehran back opposing sides.
The series of diplomatic coups appears to have frustrated MBZ, who not so long ago was more of a mentor than a rival to the Saudi ruler.
The Emirati leader is said to have played a key role in lobbying the Trump Administration in favor of MBS when he was the deputy Crown Prince – and helped to secure Mr. Trump’s high-profile visit to Saudi Arabia in 2017.
‘Frustrated’: Crown Prince Mohammed bin Zayed Al Nahyan – Getty Images Europe
But the existing rivalries go far deeper than diplomacy. Both Gulf states are competing for global investment and want their capitals to be the home of choice for wealthy, powerful Western firms and expats.
Dubai currently has the edge, but Saudi Arabia has launched a string of investment and construction projects, such as the Neom mega-city, which aim to make the country far more attractive to foreigners.
When MBS sought to modernize his ultra-conservative kingdom, the Wall Street Journal reported, he sought counsel from MBZ and hired the same consultants which the UAE had used for a similar project a decade earlier.
In economic terms, both Gulf states are increasingly clashing over oil production, while MBS has launched a second national airline to compete with UAE carrier Emirates.
Complementarity or competition?
The United States is said to be concerned that the Gulf power struggle may weaken efforts to build a security coalition against arch-foe Iran and could delay work on resolving the Yemen conflict.
Sir John Jenkins, the former UK ambassador to Saudi Arabia, said it was no surprise that rivalries were heating up but that this wouldn’t necessarily lead to a major blow-up between MBS and MBZ.
“MBS wants to turn [Saudi Arabia] in some ways into a supercharged version of the UAE, that complementarity now looks like competition. It can be managed – as long as both sides are happy to compromise,” he said.
1A UAE government spokesman denied that there was a rift between the two leaders.
“Allegations concerning strained relations between the United Arab Emirates and the Kingdom of Saudi Arabia are categorically false and lack foundation,” they told The Telegraph.
The Telegraph approached the Saudi authorities for comment but did not immediately receive a response.
“The UAE is a close regional partner of Saudi Arabia, and our policies converge on a wide range of issues of mutual interest,” a Saudi official told the Wall Street Journal when approached for comment about the alleged rift.

من رحلات التخييم بين محمد بن سلمان ومحمد بن زايد آالنهيان إلى االقطيعة، سبب الخلاف بين أقوى أصدقاء الشرق الأوسط
جيمس روثويل / التلغراف / 22 تموز 2023
(ترجمة موقع غوغل)
لم يتحدث ولي العهد السعودي محمد بن سلمان مع الرئيس الإماراتي محمد بن زايد آل نهيان منذ ستة أشهر
بدا أنهم أفضل الأصدقاء عندما شرعوا في رحلة تخييم وصيد بالصقور في الصحراء السعودية لمناقشة شؤون الدولة ، قبل سبع سنوات فقط.
لكن هذا الأسبوع ، كشف تقرير إعلامي أمريكي متفجر عن خلاف مرير بين قادة المملكة العربية السعودية والإمارات العربية المتحدة ، مما أثار مخاوف من أن يتحول التنافس بينهما إلى عداء مفتوح.
لم يتحدث ولي العهد السعودي محمد بن سلمان مع الرئيس الإماراتي محمد بن زايد آل نهيان منذ ستة أشهر ، بحسب صحيفة وول ستريت جورنال التي نقلت عن مصادر متعددة قريبة من الاثنين.
كما يُزعم أن ولي العهد هدد بفرض حصار على النمط القطري للإمارات خلال إحاطة غير رسمية مع المراسلين السعوديين في ديسمبر ، محذراً: “سيرون ما يمكنني فعله”.
سعى المسؤولون السعوديون والإماراتيون إلى التقليل من التفاصيل المثيرة في التقرير والإصرار على أن العلاقات بين البلدين قوية.
شدد مصدر مقرب من القيادة السعودية على أن التنافس بين الحلفاء المقربين ليس بالأمر الجديد ، مشيرًا إلى الشراكة العاصفة أحيانًا بين الولايات المتحدة والمملكة المتحدة.
وقالوا إن العلاقة بين الدولتين الخليجيتين لا تزال مستقرة ، لكنها قد لا تشعر دائمًا بالراحة.
وأضافوا أنه لم تكن هناك خلافات بين الدولتين حول كيفية معالجة الصراعات الإقليمية الكبرى ، مثل سوريا واليمن ، رغم أن كلاهما يسعى لتحقيق مصالحهما.
لكن المزاعم تشير إلى أن العلاقة الوثيقة بين الرجلين ، المعروفين بالأحرف الأولى من اسميهما محمد بن سلمان ومحمد بن زايد ، ساءت في الوقت الذي يكافحان فيه لملء فراغ السلطة في الشرق الأوسط الذي خلفته إدارة بايدن.
قال مسؤول أمريكي كبير لصحيفة وول ستريت جورنال ، التي أجرت مقابلات مع مسؤولين من دول الخليج وعملاء استخبارات أميركيين سابقين لإعداد تقريرها: “هذان شخصان طموحان للغاية يريدان أن يكونا لاعبين رئيسيين في المنطقة واللاعبين الرئيسيين”.
“على مستوى ما ، لا يزالون يتعاونون. الآن ، لا يبدو أي منهما مرتاحًا لوجود الآخر على نفس القاعدة. بشكل عام ، ليس من المفيد لنا أن يكونوا في حلق بعضنا البعض “، أضاف المسؤول.
منذ أن قلصت الولايات المتحدة مشاركتها في الشرق الأوسط ، كان محمد بن سلمان يحاول تقديم نفسه باعتباره اللاعب الرئيسي التالي في المنطقة.
في الأشهر الأخيرة ، قاد جهود العالم العربي لتطبيع العلاقات مع الدكتاتور السوري بشار الأسد ، الذي ألقى كلمة في مايو / أيار أمام قمة جامعة الدول العربية للمرة الأولى منذ عقد.
كانت العملية قد بدأت بالفعل قبل عدة سنوات من قبل الإمارات العربية المتحدة ، التي أعادت فتح سفارتها في دمشق في عام 2018 ، لكن يبدو أن الرياض تأخذ الكثير من الفضل في هذه الخطوة.
كما طلب ولي العهد المساعدة من الصين في تحسين العلاقات بين المملكة العربية السعودية وإيران والذي سيعيد فتح سفارتيهما ويحتمل أن يؤدي إلى إنهاء الحرب الجارية في اليمن ، حيث تدعم الرياض وطهران الجانبين المتعارضين.
يبدو أن سلسلة الانقلابات الدبلوماسية قد أحبطت محمد بن زايد ، الذي كان منذ وقت ليس ببعيد مرشدًا أكثر من كونه منافسًا للحاكم السعودي.
يُقال إن الزعيم الإماراتي قد لعب دورًا رئيسيًا في الضغط على إدارة ترامب لصالح محمد بن سلمان عندما كان نائبًا لولي العهد – وساعد في تأمين زيارة السيد ترامب رفيعة المستوى إلى المملكة العربية السعودية في عام 2017.
يُقال إن الزعيم الإماراتي قد لعب دورًا رئيسيًا في الضغط على إدارة ترامب لصالح محمد بن سلمان عندما كان نائبًا لولي العهد – وساعد في تأمين زيارة السيد ترامب رفيعة المستوى إلى المملكة العربية السعودية في عام 2017.
“محبط”: ولي العهد محمد بن زايد آل نهيان – Getty Images Europe
لكن الخصومات الحالية أعمق بكثير من الدبلوماسية. تتنافس دولتا الخليج على الاستثمار العالمي وتريدان أن تكون عواصمهما الموطن المفضل للشركات الغربية الغنية والقوية والمغتربين.
تتمتع دبي حاليًا بالأفضلية ، لكن المملكة العربية السعودية أطلقت سلسلة من مشاريع الاستثمار والبناء ، مثل مدينة نيوم العملاقة ، والتي تهدف إلى جعل البلاد أكثر جاذبية للأجانب.
ذكرت صحيفة وول ستريت جورنال أنه عندما سعى محمد بن سلمان إلى تحديث مملكته شديدة المحافظة ، سعى للحصول على المشورة من محمد بن زايد وعين نفس المستشارين الذين استخدمتهم الإمارات العربية المتحدة في مشروع مماثل قبل عقد من الزمن.
من الناحية الاقتصادية ، تتصادم الدولتان الخليجيتان بشكل متزايد بشأن إنتاج النفط ، بينما أطلق محمد بن سلمان شركة طيران وطنية ثانية للتنافس مع شركة طيران الإمارات الإماراتية.
التكامل أم المنافسة؟
يقال إن الولايات المتحدة قلقة من أن الصراع على السلطة في الخليج قد يضعف الجهود المبذولة لبناء تحالف أمني ضد العدو اللدود إيران ويمكن أن يؤخر العمل على حل الصراع في اليمن.
قال السير جون جنكينز ، سفير المملكة المتحدة السابق لدى المملكة العربية السعودية ، إنه ليس من المستغرب أن تكون الخصومات محتدمة ، لكن هذا لن يؤدي بالضرورة إلى انفجار كبير بين محمد بن سلمان ومحمد بن زايد.
“يريد محمد بن سلمان تحويل [المملكة العربية السعودية] في بعض النواحي إلى نسخة فائقة الشحن من الإمارات العربية المتحدة ، وهذا التكامل يبدو الآن وكأنه منافسة. يمكن إدارتها – طالما أن الجانبين سعداء بتقديم تنازلات “.
1 نفى متحدث باسم حكومة الإمارات العربية المتحدة وجود خلاف بين الزعيمين.
وقالوا لصحيفة التلغراف: “المزاعم المتعلقة بالعلاقات المتوترة بين الإمارات العربية المتحدة والمملكة العربية السعودية خاطئة بشكل قاطع ولا أساس لها من الصحة”.
تواصلت صحيفة التلغراف مع السلطات السعودية للتعليق ، لكنها لم تتلق ردا على الفور.
قال مسؤول سعودي لصحيفة وول ستريت جورنال عند الاتصال به للتعليق على الخلاف المزعوم: “الإمارات العربية المتحدة شريك إقليمي وثيق للمملكة العربية السعودية ، وسياساتنا تتلاقى حول مجموعة واسعة من القضايا ذات الاهتمام المشترك”.