رابط فيديو مقابلة مع الأمير محمد بن سلمان من قناة فوكس نيوز الأميركية وملخص نص المقابلة باللغتين العربية والإنكليزية/Video link for an interview with Prince Mohammed bin Salman from the American Fox News channel/With text summary of the interview in Arabic and English

168

Video link for an interview with Prince Mohammed bin Salman from the American Fox News channel /With text summary of the interview in Arabic and English

رابط فيديو مقابلة مع الأمير محمد بن سلمان من قناة فوكس نيوز الأميركية وملخص نص المقابلة باللغتين العربية والإنكليزية
مقابلة ولي العهد السعودي الأمير محمد_بن_سلمان لقناة “فوكس نيوز” الأميركية التي تناول فيها عدداً من القضايا الإقليمية والدولية بالإضافة إلى رؤية المملكة 2030
21 أيلول/2023

محمد بن سلمان: السعودية هي قصة هذا القرن.. وسنحصل على سلاح نووي إذا حازت عليه إيران
الحدث.نت/21 أيلول/2023
الأمير محمد بن سلمان قال إنه لا علاقة للمملكة مع إسرائيل حالياً، لكنه أكد أن المسألة الفلسطينية مهمة وينبغي حل هذا الجزء في مسار “التطبيع”
أكد ولي العهد السعودي الأمير محمد بن سلمان، أن الاقتصاد السعودي غير النفطي هذا العام سيكون من الأسرع في مجموعة الـ20. وأضاف في مقابلة مع قناة “فوكس نيوز” الأميركية، أن “الاقتصاد السعودي رقم 17 عالميا، ويمكننا العودة ضمن قائمة الـ 7”. وقال “كنا في 2022 أسرع دول مجموعة الـ20 نموا، هدفنا الوصول بالسعودية للأفضل، وتحويل التحديات إلى فرص”. ولفت إلى أن استثمار السعودية في السياحة رفع نسبة إسهامها في الناتج المحلي من 3% إلى 7%. ولفت الأمير محمد بن سلمان إلى “أنه يجري العمل على إنجاز بعض الأمور التي نتطلع إلى الانتهاء منها في النصف الأول من عام 2024، وبعد ذلك يجب أن ننتقل إلى التنفيذ والاستعداد لرؤية 2040، والإعلان عنها في عام 2027 أو 2028، هذا هو الأمر الأساسي الذي نركز عليه”.
وقال “لنحقق أهدافنا في المملكة يجب أن تكون المنطقة مستقرة، ونتطلع أن تنعم المنطقة وكافة دولها بالأمن والاستقرار لتتقدم اقتصاديا. أركز وقتي لمتابعة ما يخدم مصالح السعودية وشعبها”.
لو امتلكت طهران سلاحاً نووياً فإن المملكة ستفعل الأمر ذاته
وقال ولي العهد السعودي خلال المقابلة مع الشبكة الأميركية، إنه لو امتلكت طهران سلاحا نوويا فإن المملكة ستفعل الأمر ذاته “لأسباب أمنية ولتوازن القوى”. وأضاف ولي العهد في مقابلة مع شبكة “فوكس نيوز” بثت في وقت مبكر من صباح اليوم الخميس “نخشى أن تحصل أي دولة على سلاح نووي”.
وحذر الأمير محمد من أن أي دولة ستستخدم السلاح النووي “ستكون في مواجهة حربية مع باقي دول العالم”.
وتابع “من غير المجدي الحصول على سلاح نووي، لأنه لن يُستخدم. العالم لا يحتمل هيروشيما جديدة بسبب الأسلحة النووية”.
“لا علاقة للمملكة مع إسرائيل حالياً”
وعلى صعيد القضية الفلسطينية، قال ولي العهد السعودي إنه لا علاقة للمملكة مع إسرائيل حاليا، لكنه أكد أن المسألة الفلسطينية مهمة وينبغي حل هذا الجزء في مسار “التطبيع”. وأضاف أن السعودية مهتمة “بحصول الفلسطينيين على حياة أفضل”، وأنها مستمرة في المفاوضات مع إدارة الرئيس الأميركي جو بايدن بشأن الملف الفلسطيني.
“لدينا علاقات مميزة مع بايدن”
كما تحدث ولي العهد عن العلاقات مع الولايات المتحدة، وقال “بيننا وبين واشنطن روابط أمنية مهمة… لدينا علاقة مميزة مع الرئيس (جو) بايدن، وهو شديد التركيز ويحضر نفسه جيدا”. وتابع الأمير محمد أن السعودية تريد أن تأتي الشركات الأميركية والأجنبية للاستثمار في بيئة آمنة في الشرق الأوسط.
ومضى يقول “نحن من أكبر خمسة مشترين للأسلحة الأميركية، وانتقالنا لشراء الأسلحة من دول غير الولايات المتحدة ليس من مصلحتها”.
أسواق النفط والطاقة
وتطرق ولي العهد السعودي أيضا إلى الحديث عن ملفات اقتصادية، حيث أكد أن المملكة تراقب العرض والطلب في سوق النفط، وتتخذ ما يلزم من إجراءات من أجل استقرار الطاقة. وأضاف “دورنا في أوبك+ سد الفجوة” بين العرض والطلب”، في إشارة إلى التحالف الذي يضم أعضاء منظمة البلدان المصدرة للبترول (أوبك) وبعض كبار المنتجين خارجها ومن بينهم روسيا.وتابع قائلا “مهتمون باستقرار أسواق الطاقة، ونفعل ما يلزم بهذا الشأن”.
وعن مجموعة دول (بريكس) التي ستنضم إليها السعودية اعتبارا من يناير/كانون الثاني المقبل، قال الأمير محمد إن هذه المجموعة “ليست ضد الولايات المتحدة، بدليل وجود حلفاء واشنطن داخلها”.
وشدد ولي العهد على أن مجموعة “بريكس”، التي تضم البرازيل وروسيا والهند والصين وجنوب إفريقيا، ليست “تحالفا سياسيا”.
“أكبر قصة نجاح”
وعلى صعيد الاقتصاد السعودي، أكد الأمير محمد أن المملكة هي “أكبر قصة نجاح في القرن الحادي والعشرين، وهي قصة هذا القرن”، مشيرا إلى أن بلاده الأسرع نموا حاليا في جميع القطاعات.
وقال إن استقطاب السياحة مرتبط بتطوير القطاعات، ومنها الرياضة والترفيه والثقافة، مضيفا “لا نمانع تطوير قطاع الرياضة، كما أنه أصبح فاعلا في العوائد الاقتصادية”.
ومضى يقول “نعمل كي تسهم الرياضة بنسبة 1.5 بالمئة من الناتج المحلي الإجمالي قريبا”.
يذكر أن قناة “فوكس نيوز” الأميركية بثت مقابلة مع ولي العهد السعودي رئيس مجلس الوزراء الأمير محمد بن سلمان، وأجراها معه كبير المذيعين السياسيين في القناة بريت باير من مدينة نيوم.
وكانت القناة قد أصدرت بياناً إعلامياً، نوهت فيه بأن هذه المقابلة ستُغطي مجموعة من المواضيع حول مستقبل المملكة والعلاقات مع الولايات المتحدة، وستُذاع في برنامج Special Report، وهي الأولى لولي العهد مع شبكة إخبارية أميركية كبرى منذ عام 2019.

Saudi Crown Prince on Fox News: Five key takeaways from interview
Yusra Asif/Al Arabiya English/September 21/2023
Saudi Arabia’s Crown Prince Mohammed bin Salman spoke on several key issues regarding the Kingdom’s foreign policy towards countries such as Iran, Israel and the US, economic growth, peace and stability in Yemen and the broader Middle East, and the Kingdom’s rapid social and political reforms in an interview with the US broadcaster Fox News. Here are five key takeaways from the Crown Prince’s conversation with Fox News chief political anchor Bret Baier.
Saudi Arabia is ‘closer’ to normalizing ties with Israel; Palestine remains a key issue
Saudi Arabia is getting “closer” to normalizing ties with Israel with each passing day, according to the Crown Prince (widely known as MBS), who said that discussions on the normalization are ongoing with the United States.
The Saudi leader, however, reiterated that catering to the needs of the Palestinian people is an important underlying issue to achieve the breakthrough deal.
“For us, the Palestinian issue is very important, and we have good negotiations,” the Crown Prince said. When asked whether he sees himself working with Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu, MBS said, “If we have a breakthrough of reaching a deal that gives the Palestinians their needs and makes the region calm, we [Saudi Arabia] will work with whoever is there.” MBS did not make any comments on potential concessions between Israel and Palestine as part of the normalization deal, stating that it’s part of the ongoing negotiations and that he did not want to “disrupt” things and continue the discussions with the Biden administration for a “good life for the Palestinians.”
Saudi will ‘have to’ get nuclear weapons if Iran does
When asked about Iran potentially getting a nuclear weapon, the Crown Prince said Saudi Arabia would “have to” get one in that case for “security reasons” and “balancing power in the Middle East.” He, however, added that any such attempts would be futile because a country cannot make use of a nuclear weapon without declaring war on the entire world.
“You don’t need to get a nuclear weapon because you can’t use it… without having a war with the rest of the world,” MBS said.
“The world cannot see another Hiroshima,” he added.
Creating peace and stability in Yemen and the broader Middle East is a key Saudi goal
Establishing a good life for the Yemeni people is a key priority for Saudi Arabia, the Crown Prince said, adding that stability and peace in the broader Middle East is paramount to the Kingdom’s economic and political goals.
“Our aim from day one is to have a good life for the Yemenis,” he said.
Economic development of countries like Yemen, Iraq, Iran, Lebanon, and others in the region is key to achieving growth and peace in the region and prevent uprisings from extremist groups, according to the Crown Prince.
“To have a stable region and economic growth we don’t need to see any problems in Yemen, we need to see Iraq going forward, we need to need Iran going forward and Lebanon going forward and the rest of the region,” he said.
“When the region is disturbed, ISIS come out, Al Qaeda come out, and terrorist attacks happen.”According to the Crown Prince, Saudi Arabia is working with the GCC and other global players in the US and Europe to foster peace and stability in the region and create enticing economic opportunities for global companies to come to the Middle East.
US-Saudi relationship remains strong
The partnership between Saudi Arabia and the United States continues to remain strong as the two countries work together on various issues, including the Saudi-India-Europe railway corridor, normalization with Israel, a ceasefire in Yemen, and increasing trade and investment, according to MBS. “The agenda between Saudi Arabia and America today is really interesting and we have really amazing relationship with President Biden,” the Crown Prince said. “He is sharp, really focused and well prepared,” he said, referring to US President Joe Biden.
OPEC+ not taking sides in the Russia-Ukraine war
The Organization of Petroleum Exporting Country (OPEC+) is not aligned to Russia or Ukraine when it comes to the oil market, MBS said, addressing questions regarding the OPEC+ conducting deals with Russia that are beneficial to Moscow.
“We just watch supply and demand, if there is a shortage, our role as OPEC+ is to fill that shortage, and if there is oversupply, our role is to measure that for the stability of the market,” the Crown Prince said. “It is purely about demand and supply.”
Saudi Arabia continues its efforts to mediate the conflict between Ukraine and Russia, he said