د. حارث سليمان/ثنائي مِحْنَتا الشيعة والثالثة في الطريق/Dr. Harith Suleiman: The Dual Ordeal of the Shiites, with a Third on the Way

94

The Dual Ordeal of the Shiites, with a Third on the Way
Dr. Harith Suleiman/Janoubia website/October 28/2024
(Translated and quoted freely from Arabic by Elias Bejjani, Publisher and Editor of the LCCC website eliasbejjaninews.com)

ثنائي مِحْنَتا الشيعة والثالثة في الطريق.
د. حارث سليمان/جنوبية/28 تشرين الأول/2024
لم يستوعب اهالي الجنوب اللبناني والضاحية الجنوبية لبيروت، كما اهالي منطقتي بعلبك والهرمل، حجم الخسارة والمحنة التي وجدوا انفسهم يواجهونها، تهجيرا وتشريدا، دمارا وقتلا وجراحات في العائلات والاهل والابناء والامهات، وهم حسبوا ان حزب الله قادر على ردع اسرائيل وتهديدها، إضافة لتأمين سلامتهم وصون بيوتهم وقراهم، بعد أن صدقوا شعارات الثنائي الحزبي المذهبي على مدار السنوات العديدة ” نحمي ونبني ”
ولم يستفيقوا في أغلبيتهم من صدمة وهول، ما لحقهم من مهانة وإنكسار، وقد اُجبِروا على الفرار الى شوارع وساحات لا سقف لها يحميهم، ولا بيت فيها يأويهم، ولا يد تمتد لتمنحهم مساعدة او إغاثة، كانَّهم قُطِعوا من فرع شجرة منفردة في بيداء…
بين ليلة وضحاها أَجبَرَتْ الوحشيةُ الاسرائيلية اكثرَ من مليون لبناني، على الرحيل من بيوتهم وقراهم واحيائهم، لا لذنبٍ إقترفوه، بل لأنَّهم إرتضوا او سكتوا على مضض، ان يُتَسمُّون بغير هويتهم الوطنية، وبأن يُعَرَّفوا بغير صفاتهم الطائفية، وان يتحولوا من مواطنين مدنيين او لبنانيين شيعة، الى سياج واسوار قلعة اسبارطية تدعى؛ “بيئة حزب الله” ولعل هذه التسمية قد خدمت اسرائيل اكثر من خدمتها لحزب الله، بحيث سهلت على العدو الاسرائيلي ممارسة العقاب الجماعي على المدنيين، وهي ممارسة طالما ارتكبها عبر التاريخ.
“بيئة حزب الله” المزعومة كما تَطرَب أسماعُ جماعة الحزب لإطلاقها، وكما تأنس السنة خصومِه بتردادها، وجدت نفسها نزيلة في مضافة بيئات أخرى، طالما حسبتها بيئات عدوة او عميلة او متآمرة، والبيئة هذه كانت قد وُعِدَت وتربت ان تكون دائما في موقع القوة والانتصار، وانها فئة أُسمِيَت ب “اشرف الناس” تنعم بالعزة والكرامة، وتتلطف على غيرها من اللبنانيين باوسمة الاحترام والوطنية أذا ابدوا الولاء والخضوع، وتوسم آخرين بوصمات التخوين والعمالة ان أظهروا خصومة او عداء…
وفي خضم هذا الإنخلاط المأساوي في قلب المحنة، اهتزت الصورة التي كان يرسمها الاعلام الحزبي والطائفي، وخطب زعماء الاحزاب السياسية، وذلك بتصوير لبنان كناية عن بيئات متنافسة، متقاتلة ومتنابذة، في خضم الإنخلاط يكتشف اللبنانيون كافة، واولهم الشيعة في محنتهم، حقائق عميقة ومذهلة لكل الأطراف؛
اول هذه الحقائق ان المجتمعات المضيفة قد اكتشفت ان الشيعة كعائلات وافراد يشبهون بقية اللبنانيين؛ قسم منهم يلتزم القواعد والطقوس الدينية في الملبس والمأكل ونمط العيش الذي يعتمده حزب الله ومذهب ولاية الفقيه، لكن القسم الآخر لعله الأغلبية، يشبه سلوكه ونمط حياته، حياة اي مواطن لبناني من البيئات الاخرى، يعيش نمط حياة مدنية وحديثة…
وثانية هذ الحقائق اكتشفها الشيعة انفسهم وعلى راسهم الحلقة اللصيقة بحزب الله وحركة أمل، الذين جرى تعبئتهم وتحريضهم تارة ضد السنة بذرائع مذهبية تاريخية وطورا بتنافس سياسي على النفوذ السياسي واغتنام عوائد السلطة ومواردها، وقد اكتشف النازحون الشيعة الى طريق الجديدة وطرابلس وصيدا وعكار وعرسال وسعدنايل وغزة والبقاع الغربي انهم ينزلون ضيوفا عند اخوة لهم في الدين والوطن والانسانية، يخففون اوجاعهم ويدارون احزانهم، ويحفظون كرامتهم وراحتهم ويدارون عائلاتهم واطفالهم.
كما اكتشف النازحون الشيعة في مناطق الدامور والضاحية الشرقية والبترون وزغرتا وبعبدا والمتن وزحلة ودير الاحمر والقاع وشليفا وعيناتا والشوف وعالية واقليم الخروب، انهم لدى اخوة وشركاء في الوطن يبذلون كل جهد ممكن لنجدتهم وتأمين احتياجاتهم وان الخلافات السياسية مع خيارات حزب الله والثنائي الشيعي، لا تحرر هذه المناطق من التزاماتها الاخلاقية ومن واجب شراكة المصير والتضامن الوطني…
وبناء لما تقدم سقطت لغة الاستعلاء والاستقواء التي اكثر ما روجها ابواق حزب الله وجماعة نشرة الاخبار، وخفتت لهجة الشتيمة واستبدل خطاب التهديد والتخوين بلغة الامتنان وعرفان الجميل، وتقضي النزاهة والفضيلة ان يحتفظ شعب لبنان بكل فئاته بهذه الروح الايجابية وان ينبذ كل من يحاول العودة الى الاستفزاز والتحريض لاي مبرر او سبب، كما انزوت الى اضيق الحدود شعارات فئوية من مثل ” ما بيشبهونا ” ، ولعل المحنة الراهنة كانت ابهى تجسيد واقعي لمعنى العيش معا…
ولكي يستكمل تعافي الوجدان الشيعي ويستعيد المجتمع اللبناني رشده الوطني، فلا بد من ان ندرك جميعا، وان نسلم بحقيقة انهيار منظومة كاملة من الخطابات والنظريات والمعادلات والقواعد التي تليت على مسامعنا خلال عشرات السنوات، حول قوة محور الممانعة وصلابته ووحدته وتضامنه، وهي منظومة لغوية لم تكن الا جعجعة فارغة وعنتريات جوفاء، فاين ذهبت وحدة الساحات!؟ وكيف ترجمت فوائدها او كوارثها!؟ واين هي غرفة العمليات المشتركة!؟ وكيف تفاعلت اطرافها وتكاملت مواجهاتها!؟ واين أصبحت تذاكر السفر الى القدس! والدعوة للصلاة فيها، في الوقت الذي لم تعد ممكنة صلاة مؤمن في بيت يملكه او مسجد اعتاد ريادته.
لذلك لا بد ان ندرك ان تحميل لبنان اكبر من طاقته واكثر من قدرته على الفعل لا يفيد فلسطين وقضيتها، بل يدفع بلبنان نحو خراب عميم.
لقد أثبتت الوقائع والاحداث ان الثنائي المذهبي حركة امل وحزب الله لا يستطيعون حماية لبنان ولاحماية شيعته ولا صيانة مصالحهم، لا من العدو الخارجي ولا من الفساد الداخلي والانهيار المصرفي، الذي نتج عنه سرقة جنى أعمار اللبنانيين عامة، والشيعة خاصة والذين قدر حجم ودائعهم المسروقة ب ٤٢ مليار$…
كأنه لا يكفي شيعة لبنان محنة اولى بودائعهم وجنى اعمارهم، ومحنة ثانية بتهجيرهم ودمار عمران مدنهم وقراهم، لتحل بهم محنة محتملة ثالثة بعودة الاحتلال الى جنوب لبنان…
بين السلبطة الايرانية والوحشية الاسرائيلية آن اوان القول كفى ولتحترق ايران ويبقى لبنان.

The Dual Ordeal of the Shiites, with a Third on the Way
Dr. Harith Suleiman/Janoubia website/October 28/2024
(Translated and quoted freely from Arabic by Elias Bejjani, Publisher and Editor of the LCCC website eliasbejjaninews.com)

Not all Lebanese Shiites support the so-called “Shiite Dualism” of the Amal Movement and Hezbollah, nor do they align with its Iranian-driven agenda. In reality, the Shiite community in Lebanon has been taken hostage and hijacked by these two entities, which have imposed their influence through intimidation and force. Dr. Harith Suleiman’s insightful piece is a powerful testament to this truth, showing that Lebanese Shiites are patriotic citizens who value national unity over sectarian division. This article underscores that the Shiite community deserves to be embraced and protected by the Lebanese state, which must stand as a safeguard for all its people against foreign manipulation and domestic intimidation.

Dr. Harith Suleiman wrote in Arabic “the above Arabic editorial” and was published on the “Janoubia Website”. He begins by expressing the overwhelming sense of loss and devastation that the Lebanese Shiite communities in South Lebanon, the Southern Suburb of Beirut, Baalbek, and Hermel now face. He states, “The people of these regions have woken up to a tragic reality of displacement, destruction, injury, and death within their families, something they never anticipated.”

He continues, explaining how many believed Hezbollah’s promises of protection, security, and the defense of their homes. “For years, Hezbollah’s slogan—‘We Protect and Build’—gave many false hope that their villages and families were secure,” he remarks. But now, he argues, this trust has shattered in the face of an unanticipated war.

Suleiman goes on to describe the mass exodus forced by Israeli attacks, stating, “Over a million Lebanese, innocent civilians who accepted Hezbollah’s identity over their national one, have been driven from their homes, becoming refugees overnight in areas they once viewed with mistrust.” He suggests that Hezbollah’s branding of them as “The Resistance Environment” may have served Israel’s interests, exposing these communities to collective punishment.

Despite years of Hezbollah’s sectarian rhetoric, Suleiman says, “These displaced people were welcomed as family by Lebanese from all sects.” This, he explains, reveals a powerful truth that Hezbollah’s propaganda could never erase: Lebanese unity transcends religious and political divides. He adds, “Sunni, Druze, and Christian families opened their doors to the displaced Shiites, showing solidarity, compassion, and brotherhood.”

In his piece, Suleiman also contrasts Hezbollah’s narrative with the reality on the ground. He observes, “Lebanese from diverse backgrounds, even those once labeled ‘enemies’ by Hezbollah, have acted with humanity and kindness, dismantling Hezbollah’s divisive language of betrayal and conspiracy.” He acknowledges that, for many Shiites, this crisis has shed light on the duplicity of Hezbollah and Amal, known as the “Shiite dualism,” who have failed to shield them from both internal corruption and external threats.

Suleiman concludes by urging Lebanese from all communities to sustain this newfound spirit of unity, “The Hezbollah propaganda that once fueled arrogance, threats, and accusations of treachery has been replaced by gratitude and acknowledgment.” He calls on all Lebanese to reject any return to incitement or sectarian provocations, recognizing the shared bonds that the crisis has illuminated.

Looking ahead, he emphasizes the importance of dismantling the myths surrounding Hezbollah and Amal’s so-called “Resistance” stance. He asserts, “The entire narrative of a strong, united resistance is nothing but empty rhetoric and hollow bravado. The promises of a ‘unified front’ and tickets to Jerusalem have proven to be fantasies.”

Dr. Suleiman closes with a stark warning: “Lebanon cannot bear more than it is capable of, nor should it be a scapegoat for the region’s conflicts. To protect its future, Lebanon must say ‘enough,’ rejecting both Iranian dominance and Israeli aggression.”