اللواء اشرف ريفي/رسالة الى وسام الحسن/Ashraf Rifi : A Message To Martyr Brig. Gen. Wissam al-Hasan

847

Justice Minister Ashraf Rifi vows Brig. Gen. Wissam al-Hasan’s killers will be brought to justice
Oct. 17, 2014/The Daily Star

BEIRUT: Justice Minister Ashraf Rifi vowed Friday to uncover and punish the perpetrators behind the assassination of Brig. Gen. Wissam al-Hasan, the intelligence chief slain in a car bomb a year ago, saying investigations into the killing had made progress. “On the anniversary of your martyrdom, I have nothing else but to pledge to you that the perpetrators behind your assassination will be uncovered as well as those behind other assassinations until we know the truth,” Rifi said in a statement.
Hasan, 47, was assassinated in a car bomb that ripped through the Beirut neighborhood of Ashrafieh on Oct. 19, 2012. His driver and a woman identified as Georgette Sarkissian were also killed in the explosion, the most serious since 2008.
The March 14 coalition has accused Syrian President Bashar Assad of being behind the assassination while others went so far as blaming Hezbollah for the killing of Hasan, who was the head of the Internal Security Forces’ Information Branch.
“I vow to carry on the path and reach results and the investigation has taken great strides in this terrorism crime, which resembles the killing of Hariri. The criminal is almost pointing to themselves,” Rifi, a staunch critic of Assad and a former chief of the ISF, said.
“The joy of seeing the Special Tribunal for Lebanon begin its work was not complete because of your absence and Wissam Eid’s absence. Justice that has kicked off owes you a lot. Because you two are martyrs of justice and sovereignty,” he added, referring to a communications analyst with the Information Branch who was assassinated in 2008. Many believe Eid was killed because he obtained critical evidence in the 2005 assassination of former Prime Minister Rafik Hariri. Eid’s work is now the basis of the STL prosecution’s case against five Hezbollah suspects accused of involvement in the Hariri murder. “Our faith will not be weakened and we will continue on that road until the big criminal is served justice,” Rifi said.
He praised Hasan for heading the Information Branch when the security agency began its investigation into the Hariri assassination. “The criminal responded by killing Wissam Eid to prevent us for continuing investigation but the Internal Security Forces preserved and continued its mission under Hasan.” “Every year this month, Lebanon and the Lebanese remember an exceptional man who loved his country to martyrdom and I remember a friend and a colleague. He was a man of courage, patriotism, professionalism and commitment.”

رسالة الى وسام الحسن
اللواء اشرف ريفي

17 تشرين الأول/14

في كل سنة في هذا التاريخ، يستذكر لبنان واللبنانيون رجلا استثنائيا، احب وطنه حتى الشهادة، واستذكر زميلا وصديقا وأخا، كان في حياته رفيق الأيام الصعبة، ورجل الشجاعة والوطنية والمهنية والالتزام، استذكر اللواء الشهيد وسام الحسن، ورفيقه المؤهل الاول الشهيد أحمد صهيوني، فما زلت أشعر على الرغم من ألم الغياب، أن شهادتهما فعل حياة يتحدى الموت.

استعيد تلك اللحظات الأولى التي تلت استشهاد الرئيس رفيق الحريري، حيث دخل لبنان في مرحلة جديدة، رتبت علينا مسؤوليات جسام أولها، كشف الحقيقة، وجلب المجرمين الى العدالة، وكان للواء الشهيد وسام الحسن، رفيق درب الرفيق احد أكبر الادوار، في رسم هذا الطريق الطويل. أردت يومها من موقعي كمدير عام لقوى الأمن الداخلي، أن يكون وسام، في صلب صناعة القرار الأمني. واستلم المسؤولية الكبيرة من شبه فراغ. فأعدنا بما كان لدينا من أمكانات، بناء وتطوير قوى الأمن الداخلي وشعبة المعلومات، وبدأت الشعبة التحقيق في جريمة العصر، وتوصلت الى كشف الخيوط الأولى لعملية الاغتيال، فكان أن رد المجرمون باغتيال الرائد الشهيد وسام عيد، لثنينا عن متابعة التحقيق، لكن مؤسسة قوى الأمن الداخلي، صمدت وتابعنا المهمة مع وسام، وقلنا للمجرمين:مهما قتلتم منا، لن نتراجع عن كشف الحقيقة وتحقيق العدالة، وسيأتي يوم ستحاسب فيه أيها المجرم الكبير. كنت يا وسام، مثالا في الشجاعة والانضباط والوطنية، أنجزت الكثير من المهام التي تسطر في سجل الشرف. فحميت لبنان من ارهاب العدو، ومن ارهاب نظام بل منظومة، امتهنت نشر العنف والخوف والفوضى والاغتيال، في ربوع وطننا لبنان. فكان أن حاولوا اغتيالك مرات عدة، وشاء القدر أن ينجحوا، ولكن كنت انت ورفاقك من الضباط والرتباء والأفراد، الذين تنتمون الى هذا الشعب الشجاع، قد أرسيتم معادلة أمنية وطنية قرارها لبناني صرف، ساهمت بكشف الكثير من مؤامراتهم، واحباط البعض منها قبل ان تقع، فحميتم لبنان، وسيستمر من  تولى المسؤولية من بعدك في حمل الشعلة.  في ذكرى غيابك عنا أيها الشهيد الكبير، لا نملك أن نقول لك الا عهدا بكشف المتورطين في جريمة اغتيالك، وفي جرائم الاغتيال كافة، حتى معرفة الحقيقة.

عهد منا أن نتابع الطريق، وأن يتوصل التحقيق الى نتائج قاطعة، وهو فعلا قطع شوطا كبيرا في كشف هذه الجريمة الارهابية، فهي تشبه في كثير من التفاصيل جريمة اغتيال شهيدنا الكبير الرئيس رفيق الحريري، ويكاد المجرم أن يدل على نفسه.

هذه الامانة يا وسام سنحملها، رغم كل التهديد والتهويل، فهي الأغلى لأنها أمانة دم الشهداء، وأمانة شعب انتفض على الوصاية والاستبداد، غير عابئ بالثمن الكبير، الذي ما زلنا ندفعه، منذ 14 شباط 2005 والى اليوم.

أيها الشهيد الكبير:لم ينغص فرحة انطلاق عمل المحكمة الدولية، سوى غيابك وغياب الرائد الشهيد وسام عيد. فالعدالة التي انطلقت، تدين لكما بالكثير، فأنتما شهيدا العدالة والسيادة. في هذه المحكمة كنت الغائب الحاضر يا وسام، وعلى الرغم من أن المجرمين ما زالوا متوارين، يبقى ايماننا بقضية العدالة والاقتصاص للشهداء بقوة القانون، ايمانا لا يتزعزع، وسنسير في هذه الطريق الى النهاية، حتى يأخذ المجرم الكبير القصاص العادل، فبذلك ترتاح روحك، وأرواح الشهداء حيث هي، وبذلك نعيد لوطننا الصورة التي تليق به، حيث لا تمر جريمة من دون عقاب.  سلام لك حيث ترقد الى جانب شهيد الوطن الرئيس رفيق الحريري، والمجد لكل من استشهد من اجل لبنان.