Al Azhar Cannot Denounce ISIS of Being Un-Islamic—Even If ISIS Commits “Every Atrocity”/شيخ الأزهر: لا نستطيع تكفير عناصر داعش

413

Al Azhar Cannot Denounce ISIS of Being Un-Islamic—Even If ISIS Commits “Every Atrocity”
By Raymond Ibrahim/Coptic Solidarity/December 03/15
During an open discussion at Cairo University held on December 2, Dr. Ahmed al-Tayeb, the Sheikh and Grand Imam of Al Azhar — and thus Egypt’s foremost authority on all things Islam — was again asked why Al Azhar refuses to issue a formal statement denouncing the Islamic State of lapsing into a state of kufr, that is, of becoming un-Islamic, “infidel.”
In response, Tayeb said that the only way Al Azhar could do this is if a Muslim formally rejected the fundamental principles of Islam, such as the shahada—that there is no god but Allah and Muhammad is his messenger—and Islamic scriptures.
He then rhetorically asked what would be the situation (according to Sharia) of a Muslim who accepts the fundamentals of Islam but who also commits great sins, such as drinking alcohol: would they be denounced as “infidels”?
Sheikh Al Azhar responded by saying that it depends on the various views of the Sunni schools of Islamic jurisprudence (primarily the four madhahib).  Some say that such a Muslim (who drinks or commits other sins) becomes an infidel while others are unsure and leave his fate to Allah.
Tayeb then quoted Koran 5:33: “Indeed, the penalty for those who wage war against Allah and His Messenger and strive upon earth [to cause] corruption is none but that they be killed or crucified or that their hands and feet be cut off from opposite sides or that they be exiled from the land. That is for them a disgrace in this world; and for them in the Hereafter is a great punishment.”
However, Tayib concluded by saying, “Al Azhar cannot accuse any [Muslim] of being a kafir [infidel], as long as he believes in Allah and the Last Day—even if he commits every atrocity,” adding: “I cannot denounce ISIS as un-Islamic, but I can say that they cause corruption on earth.  ISIS believes that those [Muslims] who commit the great sins are kafirs and can be killed.  Thus if I denounce them of being un-Islamic, I fall into the same [trap] I am now condemning.”
As critics point out, however, Al Azhar is often quick to denounce as “infidels”—or at least “blasphemers”—those secular Muslims who merely critique portions of the Islamic heritage.  Yet here is the Islamic world’s most prestigious university refusing to denounce ISIS as un-Islamic–even as most Western politicians, at their head U.S. President Obama, insist that ISIS “is not Islamic.”
In short, Tayeb’s comments further bolster the argument in Egypt that Al Azhar sees “liberal” Muslims as more dangerous and un-Islamic than ISIS — which should not be surprising considering that many former students have denounced the Muslim world’s most renowned university for teaching and legitimizing all the atrocities that ISIS commits.

شيخ الأزهر: لا نستطيع تكفير عناصر «داعش»
03/12/15/القاهرة – وكالات: أكّد شيخ الأزهر الدكتور أحمد الطيب أنه لا يمكن تكفير تنظيم «داعش»، موضحاً أن المسألة «تتوقف عند الإيمان بالله تعالى، والإيمان هو أن تؤمن بالله ورسوله والقضاء والقدر». وقال شيخ الأزهر أثناء مشاركته في لقاء مفتوح مع طلاب جامعة القاهرة، مساء أول من أمس، إن النبي حدد كيف تدخل الإيمان، وكيفية الخروج منه بالكفر. الطيب الذي كان يجيب على سؤال لطالب في الجامعة، قال إن الأزهر لا يحكم بالكفر على شخص حتى إذا ارتكب كل فظائع الدنيا، مضيفا أن جماعة «داعش» تؤمن، لكن ارتكبت كل الفظائع، فنحكم عليها بالفسق والفجور، «ليس لدينا حكم بأن أقول عليهم كفار». وأوضح أنه «لكي تكفر شخصاً يجب أن يخرج من الإيمان وينكر الإيمان بالملائكة وكتب الله من التوراة والإنجيل والقرآن، ويقولون: لا يخرجكم من الإيمان إلا إنكار ما أدخلت به». وتساءل «ما حكم شخص يؤمن بتلك الأمور ويرتكب إحدى الكبائر، هل يصبح كافرا؟، وهناك مذاهب أخرى، تقول إن مرتكب الكبيرة لا يخرج من الإيمان، بل هو مؤمن عاص، فلو أنه مات وهو مصرٌّ على كبيرته لا تستطيع أن تحكم عليه أنه من أهل النار، فأمره مفوض لربه». وأضاف شيخ الأزهر «أعرف أنكم تسألون عن الإرهاب، وعن «داعش» وأخواتها وما أظنكم بغافلين عن حقيقة هذه التنظيمات المسلحة، والظروف التي ولدت فيها، وكيف أنها ولدت بأنياب ومخالب وأظافر، وكيف أنها صُنعت صنعاً لحاجة في نفس يعقوب، ومعنى في بطن الشاعر، وقد صار اللعب الآن على المكشوف، وظهر ما كان بالأمس مستخفياً وأصبحت هذه التنظيمات ألعوبة في يد من يحركها ويصنعها وتقوم بتجنيد الشباب مستغلة عدم معرفته بأمور دينه الصحيح». وأشار إلى أن الأزهر يلعب دوراً في ترسيخ المفاهيم الصحيحة للدين والشريعة في عقول الناشئة لحمايتهم من استقطاب الفكر المنحرف ودعوات الغلو والتطرف والقتل وحمل السلاح في وجه الآمنين والمسالمين.