43 Dead, 239 Hurt as 2 IS Suicide Bombers Target Bourj al-Barajneh/الإرهاب يسبق التسويات ويُدمي الضاحية مجدداً

359

43 Dead, 239 Hurt as 2 IS Suicide Bombers Target Bourj al-Barajneh
Agence France Presse/Naharnet/November 12/15/Twin suicide bombings rocked a busy shopping street Thursday in the Beirut southern suburb of Bourj al-Barajneh, killing 43 people and wounding 239 others, in the worst such attack in years.
NNA said the attack was carried out by two suicide bombers who blew up their explosive vests in the Ain al-Sikkeh street.
The Internal Security Forces said two men on foot set off suicide vests in front of a shopping center.
Health Minister Wael Abou Faour, speaking from the scene on a street of shops where vendors also sell from stalls, said many of the injured were in serious condition.
The army said the body of a “third terrorist” was found at the scene of one of the blasts after he apparently failed to blow himself up.
The extremist Islamic State group claimed the attack in a statement posted online.
“Soldiers of the Caliphate detonated explosives planted on a motorbike in an area frequented by Rafida (Shiites),” the statement said.
“After the apostates gathered in the area, one of the knights of martyrdom detonated his explosive belt in the midst of them,” the statement added.
The claim could not be independently verified but the statement followed the usual format of IS claims of responsibility and was circulated on jihadist online accounts.
An AFP photographer saw extensive damage to buildings around the site of the blast and bodies inside some of the nearby shops.
There was blood on the streets, and security forces were trying to cordon off the scene and keep people from gathering.
Local television stations showed footage of wounded people being carried away by emergency services and civilians.
“I’d just arrived at the shops when the blast went off. I carried four bodies with my own hands, three women and a man, a friend of mine,” a man who gave his name as Zein al-Abideen Khaddam told local television.
– ‘Thought world ended’ –
Another described the sound of the blasts.
“When the second blast went off, I thought the world had ended,” he said.
The wounded were evacuated to several hospitals in the area, including the Bahman hospital in neighboring Haret Hreik.
“We’ve received dozens of wounded people and they’re continuing to arrive,” a doctor there told AFP.
The blast is the first to target Beirut’s southern suburbs since June 2014, when a suicide car bomb killed a General Security officer who had tried to stop the bomber.
But prior to that, a string of attacks targeted Hizbullah strongholds throughout the country.
Between July 2013 and February 2014, there were nine attacks on Hizbullah bastions, most claimed by jihadist extremists.
The groups claimed the attacks were in revenge for Hizbullah’s decision to send thousands of fighters into neighboring Syria to support President Bashar Assad’s forces against an Islamist-dominated uprising.

الإرهاب يسبق التسويات ويُدمي الضاحية مجدداً
المدن – سياسة | الخميس 12/11/2015
من بوابة الأمن مجدداً، خلطت كل الأوراق في لبنان، خصوصاً أن أكثر من مؤشر كان قدر رصد مؤخراً يشير الى احتمال فتح باب التسويات، وهو ما برز في عقد الجلسة التشريعية، وفي دعوة الأمين العام لـ”حزب الله” السيد حسن نصرالله إلى تسوية وطنية شاملة.
وبعد أشهر طويلة نجحت فيها الدولة اللبنانية في فرض الأمن والإستقرار، على خلفية حوار “المستقبل” و”حزب الله”، والخطط الأمنية المتنقلة، أطلت التفجيرات مجدداً برأسها، منذرةً بالفتنة وبجر لبنان إلى دوامة الإرهاب المتنقل مجدداً، عبر استهداف مزدوج وضخم للضاحية الجنوبية وتحديداً برج البراجنة، تبنته “داعش”، لتصبح البلاد أمام خيارات يدركها الجميع، خصوصاً أن الأمن مع تفجير الخميس بدا هشاً، ولا يمكن أن يحفظ بحوارات ثنائية وترقيع للمشاكل السياسية والشلل على كل الصعد.
وفي التفاصيل، أنه عند الساعة السادسة إلّا عشر دقائق تقريباً، هزّ منطقة الضاحية إنفجاران نفّذهما إنتحاريّان في شارع الحسينية في منطقة برج البراجنة – بالقرب من مستشفى الرسول الأعظم، بفارق سبع دقائق، الأوّل أمام محلات مطر (خارج فرن مكي)، والثاني أمام جامع الإمام الحسين، فيما قتل إنتحاري ثالث يحمل حزاماً ناسفاً لم يتمكن من دخول الفرن.
وتشير مصادر أمنية لـ”المدن” إلى ان الانتحاريين قدما من مخيم برج البراجنة وتقدما من جهة السينما القديمة وذلك سيرا على الأقدام ليصلا الى مدخل الحسينية حيث فجرا نفسيهما. وقدرت المصادر أن تكون زنة كل حزام ناسف حوالي 10 كلغ من المواد المتفجرة، وذلك بحسب الدمار الذي خلفه التفجير، إذ انتظر الإنتحاري الثاني بضع دقائق على التفجير الأول بهدف قتل عدد أكبر من الناس بعيد تجمّعهم والتفافهم حول التفجير الأول.
وأسفر التفجيران عن سقوط عدد كبير من الضحايا تخطى عددهم الأربعين، فيما تخطى عدد الجرحى المئة والثمانين، توزعوا على مستشفيات الرسول شهداء الأعظم، بهمن، الساحل والزهراء. وفي هذا السياق، أوعز وزير الصحة وائل أبو فاعور إلى المستشفيات لاستقبال الجرحى ومعالجتهم على نفقة الوزارة.
تزامناً، فرض الجيش اللبناني وعناصر “حزب الله” طوقاً أمنياً حول مكان حصول الإنفجارين، فيما أغلقت كل المداخل المؤدية إلى برج البراجنة، كما كلّف مفوض الحكومة لدى المحكمة العسكرية القاضي صقر صقر الشرطة العسكرية ومديرية المخابرات في الجيش اللبناني، إجراء التحقيقات الأوّلية. وأفادت مصادر “المدن” أنه بعيد التفجيرين أغلق حزب الله الطرقات الرئيسية المؤدية الى حارة حريك عند محلات “كريمينو” ونزلة العاملية.
من ناحيتها، أصدرت قيادة الجيش – مديرية التوجيه بياناً جاء فيه: “أقدم أحد الإرهابيين على تفجير نفسه بواسطة أحزمة ناسفة في محلة عين السكّة- برج البراجنة، تلاه إقدام إرهابي آخر على تفجير نفسه بالقرب من موقع الإنفجار الأول، ما أدّى إلى وقوع عدد كبير من الإصابات في صفوف المواطنين، وعلى الأثر نفّذت قوى الجيش إنتشاراً واسعاً في المنطقة وفرضت طوقاً أمنياً حول موقعي الإنفجارين، كما حضر عدد من الخبراء العسكريين وباشرت الشرطة العسكرية رفع الأدلّة من مسرح الجريمتين لتحديد حجم الإنفجارين وهوية الفاعلين. وقد تمّ العثور في موقع الإنفجار الثاني على جثّة إرهابي ثالث لم يتمكن من تفجير نفسه”.
ولاحقاً تبنى تنظيم “داعش” التفجير الإرهابي، عبر بيان نشره على حساب في موقع “تويتر”، أشار فيه إلى “عملية نوعية”، نفذت عبر “ركن دراجة مفخخة وتفجيرها في شارع الحسينية”، ثم فجر “أحد فرسان الشهادة”، وفق تعبير البيان، حزامه الناسف بعد تجمع من وصفهم بـ”المرتدين”!.